Danske it-firmaer kan tjene fedt på ny klima-aftale

Den danske it-branche jubler over de nye forretnings-muligheder, man får serveret med Folketingets store klima-aftale.

Artikel top billede

Læs også: 

Derfor holder solenergi til datacentre slet ikke

Disse it-kunder er ret så ligeglade med miljø

10 måder du kan spare penge på med grøn it

Den danske it-branche er i godt og grønt humør i dag.

Smilene skyldes, at et samlet Folketing, på nær Liberal Alliance, i går indgik en stor klima-aftale til 3,5 milliarder kroner frem mod 2020.

Den skal blandt andet skal sikre, at halvdelen af vores el-forsyning kommer fra vindenergi.

"It-industrien skal være meget glad over aftalen. Dels slipper virksomhederne billigere end forventet, dels er der masser af innovationsmuligheder i aftalen," forklarer direktør Tom Togsverd fra ITEK, Dansk Industris it-brancheorganisation.

Billigere end forventet

Han forklarer, at Dansk Industri har udregnet, at danske virksomheder i gennemsnit kommer til at betale 200 kroner mere per ansat i 2020.

Det tal er lavere end forventet, da den tidligere VK-regering barslede med en regning på 600 kroner, mens SRSF-regeringens oprindelige udspil lød på 800 kroner.

Samtidig bliver regningen for en gennemsnitlig hustand 1.300 kroner om året i 2020. 

"De private husholdninger holder for, og det kan virksomhederne glæde sig over. Selvfølgelig havde det været bedst, hvis industrien helt slap for ekstra omkostninger, men hvis vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer i 2050, så skal der en vis omstillingsparathed til," siger Tom Togsverd.

Mulighedernes holdeplads

ITEK-direktøren forklarer, at "regnvejr i Sverige og uroligheder i Mellemøsten kan påvirke el-priserne," og derfor har it-industrien en gylden mulighed for at byde ind med værktøjer til intelligent strømstyring.

"Smart grid og intelligent energistyring bliver jo helt centralt i klimaaftalen, og her bliver Danmark foregangsland med alle de eksportmuligheder, som det giver," forklarer Tom Togsverd.

Også direktør i brancheforeningen IT-Branchen, Morten Bangsgaard, er en glad mand over klimaaftalens mange vækstmuligheder for den danske it-industri.

Mangler konkrete produkter

"Jeg vil meget forsigtigt vurdere, at der ligger trecifrede millionbeløb og venter på de danske it-virksomheder i aftalen, selv om der allerede findes produkter til intelligent strømstyring på markedet," siger Morten Bangsgaard.

Han forklarer, at politikerne stadig mangler at udforme en strategi for konkrete løsninger til det danske smart grid, men IT-Branchen lover at holde sig ved de politiske forhandlinger om smart strømstyring.

"Vi er allerede kommet ud af starthullerne for at få politisk indflydelse, der kan komme vores medlemmer til gode, og det vil vi selvfølgelig fortsætte med," lyder det fra Morten Bangsgaard.

Efterlyser incitamenter

Alt er der ikke fryd og lysegrøn lykke i klimaaftalen set gennem Morten Bangsgaards øjne.

"Vi mangler stadig økonomiske incitamenter for at forbruge strømmen for den almindelige dansker. Det kunne eksempelvis være, at strømmen koster mindre at bruge om natten," siger han.

Alt i alt er IT-Branchen dog yderst tilfreds med aftalen, fordi den blev billigere end forventet og giver it-virksomhederne et "betydeligt forretningspotentiale." 

Læs også: 

Derfor holder solenergi til datacentre slet ikke

Disse it-kunder er ret så ligeglade med miljø

10 måder du kan spare penge på med grøn it

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S