Fiberbranchen jubler: TDC taber terræn til os

Kobberkablernes tid er ved at være forbi, lyder det fra fiberbranchens talerør, Dansk Energi, der glæder sig over nye tal.

Artikel top billede

Læs også: 

Dansk fiberbranche bekymret: Får massivt baghjul

Fiber-firmaer: Mobilt bredbånd er kun et supplement

Erhvervsstyrelsen har netop fremlagt de nyeste tal fra telemarkedet. Og de tal vækker glæde hos fiberbranchens talerør, Dansk Energi.

Her lægger man nemlig vægt på oplysningerne om, at 250.000 fastnetabonnenter, altså TDC-kunder, sidste år opsagde abonnementet.  

I samme periode voksede antallet af fiberbredbåndskunder med 48.000.

"Vi står midt i et teknologiskifte. De gamle kobberkablers tid er ved at være forbi. Forbrugernes krav til lynhurtige fiberforbindelser vokser dag for dag, og der er ingen tvivl om, at mange vælger at kigge i retning af fibernet, simpelthen fordi behovet for lynhurtige, stabile fiberforbindelser er der," siger chefkonsulent i Dansk Energi, Christian Berg.

Trods den spirende optimisme er det dog ikke længe siden, at Dansk Energi var ude at bede staten om en håndsrækning for at få skub i fibersalget.  

Christian Berg afviser, at ordene skal ses som en provokation overfor TDC.

"Vi er ikke ude for at kaste med mudder. Vi kan bare konstatere, at 250.000 er et kæmpe tal. Vores vækst i fiber kommer blandt andet derfra," lyder det fra Christian Berg, som dog også må erkende, at det ikke udelukkende går tilbage for kobberkablerne.

For tallene viser også, at 17.000 nye kunder i 2011 valgte at købe bredbånd via kabel-tv.  

TDC: Vi har styr på det
Hos TDC tager man opråbet fra Dansk Energi med ro.

"Danskerne køber ikke infrastruktur, men tjenester og services, og TDC er stadigt førende på dette område - en position, som vi kun ser udbygget og styrket i de kommende år," lyder det fra René Brøchner, direktør for bredbånd, telefoni og tv i TDC Privat.

"Samtidig arbejder vi fokuseret på vores fiber-feeder strategi, hvor vi løbende lægger store mængder fiber ud i Danmark og dermed muliggør stadig højere hastigheder på tværs af alle teknologier (mobil og fastnet) og kundesegmenter."

Han tilføjer:

"TDC's position som konvergent operatør er i stigende omfang vores unikke konkurrenceparameter."

Læs også: 

Dansk fiberbranche bekymret: Får massivt baghjul

Fiber-firmaer: Mobilt bredbånd er kun et supplement

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job