Vrede telefirmaer: Så hårdt vil TDC-manøvre ramme

Konkurrenterne raser over den fikse TDC-manøvre, der sender tusindvis fastnetkunder i TDC's favn. Telenor lancerer nyt våben i kampen for at kapre TDC-kunder.

Artikel top billede

Læs også:
TDC: Derfor trak vi tæppet væk under konkurrenterne.

Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder.

TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet

Trods hård kritik fra flere sider droppede TDC tirsdag de såkaldte forvalgskoder - også kaldet fast operatørvalg.

En manøvre der betyder, at fastnetkunder, der har valgt andre operatører end TDC, nu skal taste fire cifre foran hver gang de ringer op.

Ellers ryger pengene for samtalen automatisk til TDC og ikke til den operatør, de har valgt.

TDC's træk får endnu en gang hårde ord med på fra vejen fra konkurrenterne Telia og Telenor, der har anket sagen til Teleklagenævnet, efter Erhvervsstyrelsen for et par måneder siden erklærede TDC-manøvren lovlig.

"Vi har den dårligste konkurrencesituation i Europa, og det har Erhvervsstyrelsen nu forstærket," lyder det tørt konstaterende fra Telias juridiske rådgiver, Jens Ottosen-Støtt, med henvisning til TDCs dominans på fastnetområdet.

Bøvlet for kunderne

Både fra Telia og Telenor lyder det frustreret, at det at vinde kunderne tilbage kræver, at kunderne selv gør en aktiv indsats for at skifte.

"Kundernes reaktion kommer først om en måned, når de modtager en regning, de ikke fatter, hvad indeholder. For kunderne er det meget bøvlet," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt, som tilføjer, at omfanget af kunder, der bliver berørt, aldrig er blevet klarlagt.

"Vi har henvendt os til de kunder, vi kender til, men vi har jo også en stor forretning, hvor vi sælger trafik til andre operatører. Hvor mange kunder, de har, ved vi jo ikke."

Hos Telenor lægger man ikke skjul på, at tabet af kunder forventes at koste et tocifret millionbeløb.

"Vi har sendt breve ud til de kunder, der er blevet berørt af det, og en stor del har vi også telefonisk været i kontakt med. Vi har skrevet, at vi selvfølgelig meget gerne vil have, at de bliver hos os, og vi har tilbudt fire måneders gratis abonnement, hvis de skifter over til os," fortæller kommunikationsrådgiver hos Telenor, Tom Lehn-Christiansen.

Telenor tager desuden et nyt middel i brug, hvis klare mål er at kapre TDC fastnet-kunder.

"Vi har netop lanceret en ny hjemmetelefon, som er en trådløs bordtelefon med simkort. Det er som en fastnettelefon, men altså uden linje til kobbernettet. Kunder kan typisk spare 1000 kroner om året ved at ophøre som TDC fastnetkunde og i stedet blive Telenor-kunde," fortæller Tom Lehn-Christiansen og tilføjer, at kunder berørt af TDC-manøvren har fået tilbudt telefonen gratis.

Læs TDCs svar på kritikken her.

Læs også:

Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder.

TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil