Artikel top billede

TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet

Upopulær TDC-manøvre, der rammer tusindvis af fastnetkunder, får Forbrugerrådet op af stolen.

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.

Tusindvis af fastnetkunder står tilbage som tabere, når TDCs opsigelse af faste forvalgskoder træder i kraft den 1. maj.

Sådan lyder Forbrugerrådets dom over TDCs beslutning, der også har fået konkurrenterne op i det røde felt.

TDCs træk betyder nemlig, at fastnetkunderne, der har valgt en anden leverandør end TDC, fremover skal taste fire cifre foran, hver gang de ringer op, hvis de fortsat ønsker at beholde deres nuværende leverandør.

Taster fastnetkunden ikke de fire cifre, der i dag ligger skjult, er det fremadrettet TDC, der tjener på samtalen.

"Det er nok den mest forbrugeruvenlige og klodsede måde, man gør det på. I stedet for at vinde kunder over ved at tilbyde bedre produkter, kaster man dem ud i noget, hvor de ikke ved, hvor de står. Det er mange tusind forbrugere, der bliver stillet ringere, og det bærer præg af, at man ikke har tænkt på forbrugerne," lyder det fra chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon.

Konkurrenterne Telia og Telenor bedyrer, at de står til at miste 100.000 fastnetkunder, der med et snuptag kan havne hos TDC. Ifølge TDC er antallet af brugere, der benytter sig af forvalgskoder, "kun" cirka 30.000.

Telia og Telenor har derfor klaget til Erhvervsstyrelsen, som dog i går afgjorde, at TDC er på lovlig grund. De to konkurrenter har nu tænkt sig at føre sagen videre til Teleankenævnet.

Martin Salamon mener dog ikke, at kritikken alene kan placeres på TDCs skuldre.

"Problemet og løsningen ligger ude i den samlede branche. Man må gå ud fra, at konkurrenterne har vidst, at når den underliggende regulering blev ændret, så ville der ske noget, som de skulle reagere på. TDC kunne have varslet selskaberne i god tid, og de på deres side kunne have stået klar med en løsning, så forbrugerne havde haft nogle ordentlige valg," siger han.

"Vi følger sagen, for der skal findes en løsning," lyder det fra Martin Salamon.

TDC har tidligere været ude og sige, at opgøret med koderne skyldes, at det var på tide at gøre op med to regninger til kunderne. De pågældende kunder har nemlig betalt for henholdsvis abonnement hos TDC og taleforbrug hos den valgte leverandør.

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere