Artikel top billede

TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet

Upopulær TDC-manøvre, der rammer tusindvis af fastnetkunder, får Forbrugerrådet op af stolen.

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.

Tusindvis af fastnetkunder står tilbage som tabere, når TDCs opsigelse af faste forvalgskoder træder i kraft den 1. maj.

Sådan lyder Forbrugerrådets dom over TDCs beslutning, der også har fået konkurrenterne op i det røde felt.

TDCs træk betyder nemlig, at fastnetkunderne, der har valgt en anden leverandør end TDC, fremover skal taste fire cifre foran, hver gang de ringer op, hvis de fortsat ønsker at beholde deres nuværende leverandør.

Taster fastnetkunden ikke de fire cifre, der i dag ligger skjult, er det fremadrettet TDC, der tjener på samtalen.

"Det er nok den mest forbrugeruvenlige og klodsede måde, man gør det på. I stedet for at vinde kunder over ved at tilbyde bedre produkter, kaster man dem ud i noget, hvor de ikke ved, hvor de står. Det er mange tusind forbrugere, der bliver stillet ringere, og det bærer præg af, at man ikke har tænkt på forbrugerne," lyder det fra chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon.

Konkurrenterne Telia og Telenor bedyrer, at de står til at miste 100.000 fastnetkunder, der med et snuptag kan havne hos TDC. Ifølge TDC er antallet af brugere, der benytter sig af forvalgskoder, "kun" cirka 30.000.

Telia og Telenor har derfor klaget til Erhvervsstyrelsen, som dog i går afgjorde, at TDC er på lovlig grund. De to konkurrenter har nu tænkt sig at føre sagen videre til Teleankenævnet.

Martin Salamon mener dog ikke, at kritikken alene kan placeres på TDCs skuldre.

"Problemet og løsningen ligger ude i den samlede branche. Man må gå ud fra, at konkurrenterne har vidst, at når den underliggende regulering blev ændret, så ville der ske noget, som de skulle reagere på. TDC kunne have varslet selskaberne i god tid, og de på deres side kunne have stået klar med en løsning, så forbrugerne havde haft nogle ordentlige valg," siger han.

"Vi følger sagen, for der skal findes en løsning," lyder det fra Martin Salamon.

TDC har tidligere været ude og sige, at opgøret med koderne skyldes, at det var på tide at gøre op med to regninger til kunderne. De pågældende kunder har nemlig betalt for henholdsvis abonnement hos TDC og taleforbrug hos den valgte leverandør.

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere