Ældre Sagen raser over uklarhed om TDC-manøvre

Dårlig kommunikation og uvished om, hvem og hvor mange der bliver berørt af TDC-manøvre, får nu Ældre Sagen op i det røde felt.

Artikel top billede

Læs også:

Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder

Vrede telefirmaer: Så hårdt vil TDC-manøvre ramme

TDC: Derfor trak vi tæppet væk under konkurrenterne

Mens teleselskaberne raser over TDC's beslutning om at droppe fast operatørvalg (se boks), blander en ny spiller sig i diskussionen.

For da det især er den ældre del af befolkningen, der er forblevet trofast mod fastnettelefonen, vækker sagen bekymring hos Ældre Sagen.

Det er nemlig ikke til at finde hoved eller hale i, hvem TDC's manøvre rammer.

"Jeg har ringet til teleselskaberne og ageret kunde, og jeg kan simpelthen ikke få noget at vide. De kan ikke fortælle noget som helst. Det er for ringe, at et stort teleselskab som Telenor ikke har forberedt, hvad man skal sige," siger markedskonsulent i Ældre Sagen, Søren Høyer.

Han tilføjer, at uklarheden var lige så stor, da han ringede til Telia.

Han vurderer, at op mod 10.000 medlemmer af Ældre Sagen kan blive berørt af manøvren, men har indtil videre ikke kunnet få klar besked om, hvem eller hvor mange, det berører.

Mens TDC har meldt tallet 25.000 ud, har Telia og Telenor tidligere været ude og tale om op imod 100.000 kunder.

Søren Høyer understreger, at manøvren ikke i praksis vil få de store konsekvenser for de ældre, da linjen stadig fungerer, og den eneste forskel er, at ens penge ryger til TDC fremfor ens valgte operatør.

"Hvis man er berørt af det, vil man få en regning, der er lidt højere. Måske 100 kroner mere om året. Det er ikke sådan, at man bliver flået af det her, selv om lidt også tæller, hvis man er på pension," lyder det fra Søren Høyer.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S