Ældre Sagen raser over uklarhed om TDC-manøvre

Dårlig kommunikation og uvished om, hvem og hvor mange der bliver berørt af TDC-manøvre, får nu Ældre Sagen op i det røde felt.

Artikel top billede

Læs også:

Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder

Vrede telefirmaer: Så hårdt vil TDC-manøvre ramme

TDC: Derfor trak vi tæppet væk under konkurrenterne

Mens teleselskaberne raser over TDC's beslutning om at droppe fast operatørvalg (se boks), blander en ny spiller sig i diskussionen.

For da det især er den ældre del af befolkningen, der er forblevet trofast mod fastnettelefonen, vækker sagen bekymring hos Ældre Sagen.

Det er nemlig ikke til at finde hoved eller hale i, hvem TDC's manøvre rammer.

"Jeg har ringet til teleselskaberne og ageret kunde, og jeg kan simpelthen ikke få noget at vide. De kan ikke fortælle noget som helst. Det er for ringe, at et stort teleselskab som Telenor ikke har forberedt, hvad man skal sige," siger markedskonsulent i Ældre Sagen, Søren Høyer.

Han tilføjer, at uklarheden var lige så stor, da han ringede til Telia.

Han vurderer, at op mod 10.000 medlemmer af Ældre Sagen kan blive berørt af manøvren, men har indtil videre ikke kunnet få klar besked om, hvem eller hvor mange, det berører.

Mens TDC har meldt tallet 25.000 ud, har Telia og Telenor tidligere været ude og tale om op imod 100.000 kunder.

Søren Høyer understreger, at manøvren ikke i praksis vil få de store konsekvenser for de ældre, da linjen stadig fungerer, og den eneste forskel er, at ens penge ryger til TDC fremfor ens valgte operatør.

"Hvis man er berørt af det, vil man få en regning, der er lidt højere. Måske 100 kroner mere om året. Det er ikke sådan, at man bliver flået af det her, selv om lidt også tæller, hvis man er på pension," lyder det fra Søren Høyer.

Læses lige nu

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Røde Kors

    Data & Digitalisation Officer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S