Sådan skal webudviklere designe til gigant-skærme

Pc-skærmene bliver stadig større og bredere, og det stiller nogle helt særlige krav til webudviklerne.

Artikel top billede

Læs også:

Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012

Brugervenligheds-eksperten Jakob Nielsen mener, at udviklingen mod stadig større computerskærme får afgørende betydning for webudviklerne.

Som Computerworld skrev for et par uger siden, så har et afgørende vendepunkt i web-brugernes skærmoplysninger netop fundet sted:

Statcounter har for første gang registreret, at opløsningen 1366 x 768 er den mest populære, mens 1024 x 768 nu er henvist til andenpladsen.

Udviklingen tydeliggør flere udfordringer, mener Jakob Nielsen i en artikel på sin hjemmeside.

"Små skærme til desktop-computere er nu så sjældne, at vi ikke er nødt til at designe til dem. Men nu er endnu mindre mobil-skærme blevet så populære, at vi stadig er nødt til at forholde os til små skærme," skriver han.

"Inden for usability er det en grund-regel, at man altid tester på det udstyr, de fleste kunder bruger. Så de fleste af dine test skal du nu forestage på "store" skærme. Du bør også foretage nogle enkelte på "medium" og "kæmpe" skærme for at sikre, at dit design forbliver brugbart for folk med forskellige skærm-størrelser."

Brug denne indstilling

Jakob Nielsen, der er anerkendt for sin viden inden for usability, står i spidsen for firmaet Nielsen Norman Group og er Ph.D i menneske-maskine interaktion, peger samtidig på, at der findes metoder til at minimere risikoen for en dårlig oplevelse for brugerne.

"Til web-design anbefaler jeg altid, at man undgår "frosne" designs (websider med fast bredde, red.) og i stedet sikrer, at dit design kan skalere på tværs af en række skærmopløsninger," lyder rådet fra Jakob Nielsen.

"Du skal dog stadig stile mod et optimalt tilfælde, hvor designet ser allerbedst ud (men stadig fungerer på større og mindre skærme)."

"Den gamle anbefaling var at lade din webside se bedst ud ved 1024 × 768. Den nye guideline er at optimere til widescreen-skærme på omkring 1440 pixels i bredden." 

Frem for alt advarer Jakob Nielsen om at man undgår at beskeden "optimeret til" ender med at blive et "virker kun på"-stempel.

Han understreger samtidig, at man i stigende grad bør eksperimentere med at lave web-designs, der rent faktisk udnytter de stadig større skærme - ikke mindst i breden.

Danske web-brugeres skærmopløsninger

Ifølge FDIM's statistik var den mest populære opløsning i Danmark i februar 1366 x 768 med 15,8 procent.

Andenpladsen gik til 1280 x 800 med 15,1 procent, tredjepladsen til 1080 x 1024 med syv procent, mens 1024 x 768 kom ind på fjerdepladsen med 7,6 procent.

Blandt Computerworlds brugere er fordelingen, at den mest poplære opløsning i øjeblikket er 1680 x 1050. Herefter kommer henholdsvis 1280 x 1024 og 1920 x 1080.

Læs også:

Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job