Tusindvis af Skyline-kunder strømmer til konkurrent

Et vestjysk bredbåndsfirma nyder i disse dage godt af konkursen hos Skyline og har måttet ansætte ekstra folk.

Artikel top billede

Læs også:

Hårdt ramt: Skyline-kunder ramt af to konkurser.

Dansk bredbåndsfirma lukker og slukker

Telefonerne har de sidste dage kimet hos bredbåndsfirmaet Airnet i Nørre Nebel, der har specialiseret sig i bredbåndsforbindelser til sommerhusområder og feriecentre især i det vestjyske, men også på Bornholm.

"Vi er gået fra normalt at modtage 10-20 henvendelser om dagen til at modtage omkring 100 henvendelser i timen siden Skylines konkurs i torsdags," fortæller AirNets direktør Søren Jørgensen.

Han tilføjer, at firmaet derfor har hyret tre ekstra folk siden konkurrentens konkurs i sidste uge.

Omkring 2000 henvendelser har AirNet modtaget siden torsdag, blandt andet fra et feriecenter, der har bedt AirNet overtage internet til 400 feriehuse.

Han fortæller, at henvendelserne både kommer fra private sommerhusejere og fra de bureauer, der lejer sommerhuse ud til turister.

Økonomisk kindhest

For med turisthøjsæsonen faretruende tæt på risikerer bureauerne nemlig en større økonomisk ørefigen, hvis internetforbindelsen ikke er i orden, når turisterne strømmer til.

"Sommerhus-udlejerne er pressede, for de risikerer ifølge loven at skulle betale mellem 500-1000 kroner i kompensation om ugen til lejerne, hvis internetforbindelsen ikke virker," forklarer han.

I modsætning til Skylines Wimax-teknologi bruger AirNet en konkurrerende teknologi, hvor brugerne i stedet for data får tildelt en tidsmæssig del af båndbredden. Samtidig hører der gratis ip-telefoni med.

Det betyder, at AirNet skal ud og montere deres eget udstyr, før netforbindelsen fungerer.

"For Skyline-kunder tager det cirka 20 minutter at montere, for vi kan bruge de kabler, der allerede er fastmonterede. For andre tager monteringen cirka en time," lyder det fra direktøren.

Han tilføjer, at AirNets største problem lige nu er at skaffe nok udstyr.

"Det er ikke noget, der ligger på lager, så vi arbejder med at skaffe det udstyr, man bruger. Det er lige lykkedes mig at skaffe tusind modtagere mere, så det er nok til de næste par dage," siger han.

Han forventer ikke, at Skyline genopstår.

"Der er forsvundet omkring 2.000 kunder over til os på en uge, så det går meget hurtigt. Desuden er teknologien forældet, så det er nok svært at finde nogen, der vil overtage det," lyder det fra AirNet-direktøren.

Læs også:

Hårdt ramt: Skyline-kunder ramt af to konkurser.

Dansk bredbåndsfirma lukker og slukker

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil