Tusindvis af Skyline-kunder strømmer til konkurrent

Et vestjysk bredbåndsfirma nyder i disse dage godt af konkursen hos Skyline og har måttet ansætte ekstra folk.

Artikel top billede

Læs også:

Hårdt ramt: Skyline-kunder ramt af to konkurser.

Dansk bredbåndsfirma lukker og slukker

Telefonerne har de sidste dage kimet hos bredbåndsfirmaet Airnet i Nørre Nebel, der har specialiseret sig i bredbåndsforbindelser til sommerhusområder og feriecentre især i det vestjyske, men også på Bornholm.

"Vi er gået fra normalt at modtage 10-20 henvendelser om dagen til at modtage omkring 100 henvendelser i timen siden Skylines konkurs i torsdags," fortæller AirNets direktør Søren Jørgensen.

Han tilføjer, at firmaet derfor har hyret tre ekstra folk siden konkurrentens konkurs i sidste uge.

Omkring 2000 henvendelser har AirNet modtaget siden torsdag, blandt andet fra et feriecenter, der har bedt AirNet overtage internet til 400 feriehuse.

Han fortæller, at henvendelserne både kommer fra private sommerhusejere og fra de bureauer, der lejer sommerhuse ud til turister.

Økonomisk kindhest

For med turisthøjsæsonen faretruende tæt på risikerer bureauerne nemlig en større økonomisk ørefigen, hvis internetforbindelsen ikke er i orden, når turisterne strømmer til.

"Sommerhus-udlejerne er pressede, for de risikerer ifølge loven at skulle betale mellem 500-1000 kroner i kompensation om ugen til lejerne, hvis internetforbindelsen ikke virker," forklarer han.

I modsætning til Skylines Wimax-teknologi bruger AirNet en konkurrerende teknologi, hvor brugerne i stedet for data får tildelt en tidsmæssig del af båndbredden. Samtidig hører der gratis ip-telefoni med.

Det betyder, at AirNet skal ud og montere deres eget udstyr, før netforbindelsen fungerer.

"For Skyline-kunder tager det cirka 20 minutter at montere, for vi kan bruge de kabler, der allerede er fastmonterede. For andre tager monteringen cirka en time," lyder det fra direktøren.

Han tilføjer, at AirNets største problem lige nu er at skaffe nok udstyr.

"Det er ikke noget, der ligger på lager, så vi arbejder med at skaffe det udstyr, man bruger. Det er lige lykkedes mig at skaffe tusind modtagere mere, så det er nok til de næste par dage," siger han.

Han forventer ikke, at Skyline genopstår.

"Der er forsvundet omkring 2.000 kunder over til os på en uge, så det går meget hurtigt. Desuden er teknologien forældet, så det er nok svært at finde nogen, der vil overtage det," lyder det fra AirNet-direktøren.

Læs også:

Hårdt ramt: Skyline-kunder ramt af to konkurser.

Dansk bredbåndsfirma lukker og slukker

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S