Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen

John Strand: De vil begå karaktermord på mig

Teleanalytiker John Strand afviser al kritik fra Forbrugerrådet og it-ordfører. De skyder bare budbringeren, lyder det.

Læs også: Se heftig mail: Omstridt teleanlytiker lægges på is

Teleanalytiker John Strand afviser den hårde kritik fra Forbrugerrådet og it-ordfører Trine Bramsen, der begge har valgt at lægge ham på is, hvilket du kan læse mere om her.

"De skal forholde sig til kritikken i stedet for skyde budbringeren," siger John Strand.

Han pointerer, at hans argumentation er fakta-baseret. Faktisk udsprang dialogen med Forbrugerrådet af hans kritik af, at rådet havde overtrådt regler i en grad, så der burde laves en uvildig undersøgelse.

"Og nu vil Rasmus Kjeldahl så lave et karaktermord på mig, i stedet for at forholde sig til kritikken," fortæller John Strand.

John Strand afviser at have sendt en overflod af mails, men beskriver omvendt et forløb, hvor nye spørgsmål er dukket op, og andre blevet overflødige.

"Blandt andet fordi Forbrugerrådet dog har ændret nogle få ting undervejs," siger John Strand.

Han bider i øvrigt mærke i, at pressechefen hos Forbrugerrådet er hentet hos DSB. I den forbindelse peger John Strand på en artikel hos Journalisten om pressehåndteringen der.  

Her kan du læse hele John Strand´s mail til Forbrugerrådet.

Trine Bramsen galt på den

Angående Trine Bramsen afviser John Strand også at skulle have gjort noget forkert.

"Jeg siger min mening. Og det kan godt være, jeg formulerer mig lidt hårdt, og det gør ondt. Men hvis man siger usandheder, så skal det påpeges," siger John Strand.

Han forklarer, at han har været i dialog med Trine Bramsen af flere omgange, fordi hun, ifølge telemanden, flere gange er kommet med usandheder.

Han henviser konkret til, at erhvervsminister Ole Sohn (SF) har irettesat ordføreren, ligesom han peger på en sag, hvor Trine Bramsen angiveligt tog æren af internet i togene.

Det havde intet på sig, ifølge John Strand.

Han fremhæver, at han igennem årene har haft en god dialog med en stribe teleordførere. 

Men nu er Trine Bramsen åbenbart flere gange blevet fanget i så mange fejl og usandheder, ifølge John Strand, at hendes eneste mulighed nu er at blive sur.

"Både Trine Bramsen og Rasmus Kjeldahl skulle tage og forholde sig til kritikken i stedet for at gå efter manden," slutter John Strand.

Han er "iskold", som han selv udtrykker det, og er i øvrigt klar til at lægge alle mail åbent frem.

Læs også: Se heftig mail: Omstridt teleanlytiker lægges på is

Her er John Strands svar-mail

Emne: SV: Henvendelser til Forbrugerrådet

Kære Rasmus Kjeldahl,

Tak for din mail - Jeg kan se at Forbrugerrådets nye pressestrategi er at lave karakter ord på alle der kritisere jer og den måde I har markedsført og solgt jeres strøm produkt - det var det i gjorde i Børsen med Steen Leth Jeppesen og det er det du forsøger at gøre mod mig nu - måske skulle I bare svare på spørgsmålene og kritikken som folk stiller frem for at skyde efter budbringerne der rejer kritik mod jer.

Når jeg læse din mail så kan jeg se at du kommer med en række påstande som jeg gerne vil kommentere på:

1. Du påstår at jeg har ringet et hav af gange til en række af dine medarbejdere, det er ikke sandt - Jeg har ringet til en af dine medarbejdere (din pressemand) i forbindelse med den første mail og så igen i dag hvor jeg efterlyste det svar som han havde lovet mig i telefonen da jeg talte med ham den første og eneste gang jeg har talt med ham før i dag.

2. Jeg har ikke rundt sendt mail til medarbejderne i Forbrugerrådet - jeg har kommunikeret til din pressemand med kopi til hans chef Claus Dithmer der er din pressechef og så har jeg i visse tilfælde valgt at kopiere dig på mailene fordi jeg formoder at det er dig der ville svare på den mail som jeg var blevet lovet et svar på.

3. Jeg har på intet tidspunkt truet jer med dårlig presseomtale - jeg har stillet spørgsmålstegn ved den måde i markedsføre og sælger strøm på og så har jeg i den mail du omtaler påpeget at jeres webside ikke lever op til gældende lovgivning. Det sjove er at I rent faktisk har rettet en del af de vildledninger jeg har påtalt når det kommer til jeres hjemmeside.

4. Jeg har ikke sagt til din pressemand at i er løgnagtige og ubegavede - jeg har sagt at det er imponerende at en organisation som jeres med så mange forbruger jurister har så lidt styr på de regler der gælder i Danmark når det kommer til at markedsføre og sælge ydelser som dem i vil tjene penge på. Jeg har også sagt til ham at det var imponerende så meget dårlig omtale i har redet jer i medierne.

5. Hvis dine medarbejder føler at de er under et psykisk pres så skyldes det ikke de mail jeg har sendt. Jeg vil formode at dem der arbejder i Forbrugerrådet er stolte over deres organisation og deres arbejde og jeg vil formode at de psykiske pres du taler om skyldes at der blandt dine folk er en del der ikke kan forene det de laver med den måde I har markedsført og solgt strøm på. Jeg tror at der blandt dine medarbejdere er en del der kan se at i bruger metoder der er værre end dem I kritisere andre for at bruge.

Når ovenstående er sagt så syntes jeg at I fra Forbrugerrådet burde svare på den kritik som jeg og andre har rejst. Det kan godt være at du mener at jeres forsøg på at begå et karaktermord er den bedste måde at forsvare jer på. Du er velkommen til at kritisere alle jeres kritikere men det ændre ikke ved det faktum at kritikken stadig er der og at pressen, politikere og jeres kunder kritisere den måde som I agere på - Jeg ved ikke om der er 17,2 millioner gode grunde til at du ikke forsøger at lave karakter mord på de politikere der har kritiseret jer men jeg vil ikke blive overrasket over det.

Personligt stiller jeg gerne min korrespondance til rådighed for dem der ville have den, det gælder de journalister som jeg har talt med og som du har kopieret på denne mail og det gælder også de journalister jeg ikke har talt med som du også har kopieret på denne mail. Jeg stiller gerne op til en åben debat om det I har gjort og gør og jeg har intet imod at der bliver skabt transparens i denne sag og så håber jeg at I vil svare på de kritiske spørgsmål som jeg blev lovet svar på.

Jeg fastholder min kritik af den måde I har markedsført og solgt strøm på og så må vi se hvad Forbrugerombudsmanden siger til den - i sidste ende er det jo ham der administrere lovgivningen på dette område og jeg formoder ikke at der er en særlovgivning når det kommer til Forbrugerrådet kommercielle aktiviteter.

Det er stadig mit mål at vi får en objektiv og gennemgribende analyse af Forbrugerrådet og den statsstøtte I modtager samt den rolle I har i Danmark - det er på tide at man ser på den støtte I får og hvad den bliver brugt til.

Hilsen
John Strand

Læs også: Se heftig mail: Omstridt teleanlytiker lægges på is




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere