Skat: It-nedbrud ingen undskyldning for sen betaling

Skat overvejede at udsætte fristen på indbetalig af restskat på grunde af Dibs- og banknedbrud. Se, hvorfor fristen ikke blev udsat.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Midt under de massive, tre dage lange it-nedbrud hos henholdsvis Dibs og Skandinavisk data Center, der drifter omkring 50 danske banker, havde Skat mandag sidste frist på indbetaling af restskat uden ekstra renter.

Nedbruddet hos Dibs betød dog, at borgere og virksomheder ikke var i stand til at betale eventuel retsskat den sidste dag inden fristens udløb på Skats hjemmeside.

Meget uheldigt

Hos skatteministeriet fortæller fuldmægtig Kaper Appel Pedersen, at han mandag havde mange samtaler med Dibs omkring nedbruddet.

"Det var et meget, meget uheldigt sammenfald, det er der ingen tvivl om," siger han.

Nedbruddet hos Dibs fik ifølge den fuldmægtige Skat til mandag at henvise folk til at foretage indbetalingen via deres netbank.

Men samtidig stod det mandag klart, at omkring 50 danske banker var nede på grund af et nedbrud hos Skandinavisk Data Center.

Derfor var der mange danskere, som ikke i sidste øjeblik ville være i stand til at foretage indbetalinger af restskatten online og dermed slippe for rentetillæget.

Ringede til banker

Skat har ellers ved flere lejligheder givet såvel erhvervsdrivende som borgere nogle dage ekstra, når it-systemer ved tidligere lejligheder har fejlet, fortæller Kasper Appel Pedersen.

Men det blev kun ved overvejelsen i mandags, fortæller han.

"Vi prøvede at få det verificeret ved at ringe rundt til Danske Bank, Nordea og Sydbank. Og de havde ingen problemer," siger Kasper Appel Pedersen.

Han fortæller, at Skat valgte at fastholde fristen for betaling, fordi indbetalingen af restskat ikke er en fuld digital løsning.

"Man havde muligheden for netbank, og man havde også muligheden for at gå på posthuset eller ned i sin bankfilial," siger han.

Når Skat under andre it-nedbrud har forlænget fristen på indbetalinger af gæld til Skat, har det været i tilfælde, hvor indbetalingen kun kunne ske online.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S