Indisk gigant buldrer ind: Sådan ser vi det danske marked

Interview: Tata TCS, der i foråret scorede it-kontrakter for milliarder hos TDC, har en klar plan med offensiven i Danmark.

Artikel top billede

Læs også:

Trods massive it-problemer: TDC roser indisk leverandør.

Indisk it-kæmpe i problemer vinder kontrakt med SAS.

TDC-leverandør fyrede færre it-folk end varslet.

It-gigant massefyrer blandt tidligere CSC-ansatte.

Med it-kontrakter hos TDC for milliarder på hånden har det indisk-ejede Tata TCS i den grad højnet profilen i det danske i-marked siden foråret. 

Det fortæller direktør for Baltikum og Norden, Amit Bajaj, til Computerworld.

"TDC-aftalen er interessant fra mange aspekter. For TCS har det selvfølgelig profileret os mere som et eksempel på, hvad vi kan. Men jeg tror også, at det er meget vigtigt fra markedsperspektivet," siger han.

Kan afprøve ting

Han fortæller, at han ser det danske marked som et sted, hvor it-giganten kan afprøve forkellige hypoteser.

"For vi ser også en masse danske virksomheder, som på bestemte områder er initiativrige ved at tage modige beslutninger og ved at prøve nye ting," siger Amit Bajaj.

Ud fra det perspektiv er det et meget interessant for os at samarbejde i førerfeltet med vores danske klienter for både at teste vores strategier, men også for at opbygge de meget vigtige referencer, der er nødvendige for at have succes både i Europa og i den nordiske region," siger han. 

Hvad ser du som de fem vigtigste konkurrenter i Danmark?

"Hvad angår konkurrence har Danmark også en interessant kombination af, hvad jeg vil kalde meget succesfulde lokale virksomheder. NNIT og KMD har begge opnået en stor ekspertise, også Atea, alle selskaber er succesfulde, danske it-virksomheder," siger Amit Bajaj.

"Og så er der selvfølgelig globale spillere, som arbejder i det danske marked med hvem vi også konkurrerer på globalt plan, hvad enten det er IBM, Accenture eller CSC. "

Hvilken af konkurrenterne er mest sammenlignelig med dit eget firma i form af struktur og tilstedeværelse?

"En af årsagerne til vores succes er, at vi har udviklet vores egen forretningsmodel og ledelsesstil og struktur. Derfor ved jeg ikke, om du med spørgsmålet mere tænker på, hvem vi konkurrerer mest med, for jeg synes, at vi er unikke i forhold til vores forretningsmodel, vores opbygning og den måde, som vi driver virksomheden på."

Positionerer sig på to-tre områder

Amit Bajaj fortæller, at Tata positionerer sig selv på to-tre områder i markedet.

"Selvfølgelig er der outsourcing-forretningen, hvor applikationer, infrastruktur og forretningsprocesserne centrerer sig om outsourcingen," siger han.

Hertil kommer der specifikke globale leverandører, som Tata vil ende med at konkurrere med.

"Det skyldes, at mange i vores målgruppe opererer i flere lande. Derfor er tilstedeværelse udenfor Danmark vigtig for dem. Derfor vil vi ende med i højere grad at konkurrere med globale end med danske spillere," siger han.

Forretningsmodeller med penge i

Amit Bajaj fortæller, at en anden side af Tatas forretning er orienteret mod forretningsløsninger.

"Der er eksempelvis Codan, hvor vi hjalp dem med at opbygge den næste generation af deres kundeplatform, der er fælles med Hansa. Deri ligger fordelene og synergien," siger han.

Transformationsprocesser

Der er også transformationsprocesser, som ikke blot kræver viden om teknologien og outsourcing, men også en meget dyb forståelse af kundens forretningsområde og branchekendskab.

"Her er der specifikke spillere, der medbringer den domæne- konsulentorienterede viden, som vi ender med at konkurrere imod," siger Amit Bajaj.

En tredje del af Tatas forretning er orienteret mod intellektuel ejendomsret.

"Her sælger vi ikke fulde produkter, men løsninger et sted imellem ren service og rent produkt. Her købe kunden et produkt sammen med en grad af forhåndsudviklede intellektuelle rettigheder, hvor vi har stærke løsninger på bankområdet, forsikringsområdet, detailhandel og på transport- og logistikområdet," siger Amit Bajaj.

Det er i denne kategori at aftalen med SAS befinder sig.
"De kommer til at benytte vores finans-og økonomiplatform. Vi kommer til at hjælpe dem med at udnytte en cloud-baseret leveringsmodel, som ikke mange før dem har gjort. I al fald ikke på applikationsniveau," siger han.

Han peger på, at Tata TCS på dette felt mere kommer til at konkurrere med niche-firmaer fremfor de mere gennemsnitlige leverandører.

Det skyldes, at der kun er en håndfuld leverandører, der tilbyder løsninger til eksempelvis bankerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

    Uspecificeret arbejdssted

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv RPA-udvikler i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil