Derfor ændrer alle kommuner nu deres websider

98 danske kommuner ændrer fra den 1. oktober centrale dele af deres web-information til borgerne. Få forklaringen her.

Artikel top billede

Læs også:
 
Sådan bliver den nye version af Borger.dk

Dansk storkommune skrotter e-mailen

Den 1. oktober overtager myndigheden Udbetaling Danmark under ATP ansvaret fra kommunerne, når det kommer til udbetaling af en lang række offentlige ydelser.

Præcis den 1. oktober gælder det de såkaldte familieydelser, der inkluderer børnechecken, børnetilskud og underholdsbidrag. Senere gælder det udbetaling af barselsdagspenge, boligstøtte og folke- samt førtidspension.

I anledning af myndighedsskiftet fra den vante kommunale udbetaling og oplysning til ansvarsoverdragelsen til Udbetaling Danmark, vil alle landets kommuner i den kommende tid klargøre en ensrettet tekst på de kommunale hjemmesider.

Kommunerne fjerner samtidigt muligheden for at søge om de offentlige ydelser på den kommunale hjemmeside. I stedet vil kommunerne med den ensrettede tekst linke borgerne til Borger.dk, hvor borgerne kan ansøge og læse mere om diverse ydelser.

"Vi har i samarbejde med kommunerne, Borger.dk og KL udarbejdet et forslag til en standardside, som kommunerne kan implementere på deres hjemmesider. På den måde vil kommunikationen i alle kommuner være så ensartet som mulig," forklarer underdirektør Michel Weber fra ATP, der står bag Udbetaling Danmark.

Se eksempel på tekstside

Michel Weber forklarer, at ATP ikke direkte kan kræve, at kommunerne ændrer deres tekster og linker til Borger.dk.

Men på grund af myndighedsoverdragelsen vil det være i alles interesser, hvis kommunerne fra den 1. oktober ændrer deres tekster vedrørende familieydelserne.

Det hensigtsmæssige består i, at standardteksten med links til Borger.dk bliver vedligeholdt fra Borger.dk's side, så ingen kommuner behøver at opdatere deres undersider, når de først én gang for alle har implementeret standardteksten.

"Vi vil nok tage en dialog med en kommune, hvis de ikke benytter standardteksten. For hensigten er simpelthen, at borgerne skal opleve mindst mulige ændringer i forbindelse med myndighedsoverdragelsen," fortæller ATP-underdirektør Michel Weber til Computerworld.

Du kan på dette link se et eksempel på, hvordan standardteksten tager sig ud den 1. oktober, når den bliver lagt på en kommunale hjemmeside. 

Læs også: 

Sådan bliver den nye version af Borger.dk

Dansk storkommune skrotter e-mailen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S