Kommunal-boss: Derfor svinger KMD's priser helt vildt

Der er en særlig grund til, at KMD's priser for fuldstændigt identiske produkter varierer helt vildt, mener stadsdirektør i Aarhus Kommune.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
KMD: Derfor er der enorme forskelle på vores priser

It-ordfører: Chokeret over KMD

Rasende kommuner: KMD bryder pris-aftaler med os

Kommune betaler 26 gange prisen for KMD-system

Kommuner betaler op til 26 gange så meget for samme it-system som andre kommuner. Det viser en gennemgang foretaget af Kombit.

Det får Niels Højberg, der er stadsdirektør i Aarhus Kommune, op ad stolen.

Han mener, at prisforskydningerne er så markante på grund af den position, som KMD har på markedet.

"Der må være nogle kommuner, der sidder tilbage med en fornemmelse af, at de godt nok må have betalt forfærdelig meget for en ydelse, som KMD kun har scoret, fordi selskabet har en monopolstilling." siger Niels Højberg.

Er det ikke bare kommunerne, der er for dårlige til at forhandle?

"Hvis nu vi diskuterer, om prisforskellene kan forklares på den måde, så vi alle sammen sidder tilbage med, at de kan de ikke. Der er en række af forskellene her, som er uforklarlige" siger Niels Højberg.

KMD afviser kritikken

KMD er uenig i, at de store prisforskelle skyldes en monopolstilling, og henviser til den transitionsaftale, som KL indgik med KMD i forbindelse med salget af Kommunedata.

Transaktionsaftalen blev netop udarbejdet for blandt andet at sikre priserne på de kritiske it-løsninger.

"I forbindelse med salget af KMD i 2009 blev der udarbejdet en transitionsaftale af KL og KOMBIT, der blandt andet regulerer priserne. KMD overholder naturligvis den aftale. Pris- og omsætningsudviklingen på transitionsaftaleområderne har ligget på samme niveau under vores nye ejerskab, som da KL ejede KMD.

"Derfor er vi ikke enige i, at KMD udnytter sit monopol." siger Karen Nielsen, der er direktør for KMD.

Læs også:
KMD: Derfor er der enorme forskelle på vores priser

It-ordfører: Chokeret over KMD

Rasende kommuner: KMD bryder pris-aftaler med os

Kommune betaler 26 gange prisen for KMD-system

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S