Her er forklaringen på Oracles prispolitik

Oracle løfter her sløret for, hvorfor virksomheden er så fokuseret på profit.

Artikel top billede

Oracles chef i Danmark Kenneth Johansen ser ikke noget galt i at tage sig godt betalt for sine produkter, så længe Oracle leverer varen.

Læs også: Det siger it-folk på gaden om Oracle

San Francisco: En del kunder på Oracle-konferencen OpenWorld i San Francisco synes, at Oracle er en dyr virksomhed.

Det fortæller de til Computerworlds udsendte medarbejder, hvilket du kan læse mere om her.

Danmarks landechef for Oracle, Kenneth Johansen, siger til Computerworld på OpenWorld-konferencen, at han synes, at selskabets priser er fair, så længe Oracle leverer værdi til kunderne.

"Vi tager den pris, som vi mener, vores produkter er værd i forhold til den værdi, som produkterne leverer til kunderne," siger Kenneth Johansen konfronteret med kritikken om høje priser.

En nation af krejlere

Kenneth Johansen siger samtidig - i lighed med sin øverste chef Larry Ellison - at Oracles listepris på software-produkter kun er et forhandlingsudgangspunkt.

"Danmark er en nation af krejlere, og alle krejler jo for at få lavere priser. Så krejler vi selvfølgelig tilbage, fordi vi tror på vores produkter," forklarer Kenneth Johansen.

Han vil dog ikke afsløre, hvor meget Oracle er parat til at hakke af listeprisen i en forhandlingssituation.

"Vi er den mest komplette teknologivirksomhed, når man kigger på den totale infrastruktur, og det er klart, at jo større volume en kunde har, des mere er vi til at tale med. " lyder budskabet.

Gennemsyret af vindermentalitet

Selvsikkerheden og tro på egne produkter gennemsyrer generelt de store præsentationer på OpenWorld-konferencen.

Oracle-boss Larry Ellison går forrest i Oracle-praleriet og nedslagtningen af konkurrenternes produkter, der kunne få en amerikansk præsidentvalgkamp til at ligne en pudekamp i børnehaven.

Iført sin karakteristiske rullekrave hejser Oracle-stifteren og -direktøren alle sejl i både præsentationen af sit America's Cup-vinderhold og ved at gentage i det uendelige, at Oracle ligger nummer et på databasemarkedet og på en lang række andre områder inden for business-software.

"Der er ingen tvivl om, at vindermentaliteten i virksomheden kommer fra Larry. Vi investerer også heftigt i at blive nummer et på alle områder. Derfor er vi heller ikke bange for at tale om profit, fordi alle it-virksomheder har brug for penge til at investere i sin produktudvikling," forklarer Kenneth Johansen.

Oracle: Derfor vil vi vokse anseeligt i Danmark

Han tilføjer, at Oracle i sin jagt på profitmaksimering ikke holder tilbage på lønningerne til det stigende antal medarbejdere, der er kommet med ind i Oracle fra selskabets mange opkøb.

"Vores lønninger ligger nok i midten af markedet, vil jeg vurdere," siger Kenneth Johansen.

Danmark er stort nok til Oracle

Han peger på, at trods Oracle hovedsageligt sælger store forretningssystemer til store virksomheder, så er Danmark på ingen måde et land, som Oracle negligerer.

"En virksomhed i Danmark køber nok ikke hele vores stak, og vi forventer, at vores store satsning på cloud computing vil betyde, at vi vokser anseeligt i Danmark," forklarer Kenneth Johansen, uden han dog vil sætte konkrete tal på væksten i de kommende år.

Ifølge Oracle omsatte selskabet sidste år for en milliard dollar (knap seks milliarder kroner) på sin to år gamle cloudforretning, hvor selskabet sælger SaaS- og PaaS-løsninger, og nu også tilbyder IaaS-løsninger til public, private og hybride skyer.

Oracle har på verdensplan omkring 10.000 kunder på sine cloud-løsninger, der betjener 25 millioner slutbrugere.

Ikke det nye IBM 
Med sine mange produkter både horisontalt og vertikalt er der flere på OpenWorld, der taler om, at Oracle er ved at udvikle sig som den it-gigant, som IBM var det i 1960'erne og 1970'erne, hvor Big Blue nærmest var identisk med markedet for elektronisk databehandling.

Den sammenligning skyder Kenneth Johansen dog ned med det samme.

"IBM skaber meget af sin omsætning på at drifte og vedligeholde andres teknologi. Hos Oracle fokuserer vi i stedet på at hoste og sælge vores egne løsninger," lyder det fra den danske landechef.

Han indskyder samtidig, at Oracle som en gryende it-kæmpe med salg direkte fra skyen langtfra overser hele sit partnernetværk.

"Hvis vi eksempelvis ser på det bølgen med sociale medier, så har Oracle alle værktøjerne, mens partnerne kan hjælpe slutkunderne med de mange specialiserede løsninger." 

Læs også:

Det siger it-folk på gaden om Oracle

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S