Massevis af forskere i business intelligence på vej fra dansk universitet

Forskning i business intelligence på Aalborg Universitet skal øge konkurrenceevnen i Europa.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Aalborg Universitet er blandt initiativtagerne til et EU-støttet forskningssamarbejde mellem universiteter og erhvervsliv, der skal de europæiske virksomheder bedre i den internationale konkurrence.

Og hvordan gør man så det?

Jo, man uddanner 100 ph.d.'er i business intelligence, for det er ifølge de fem europæiske universiteter, der står bag forskningssamarbejdet, hvis Europa skal gøre sig håb om at blive mere konkurrencedygtige i forhold til den øvrige verden.

"De nye eliteforskere skal være med til at give europæiske virksomheder en konkurrencemæssig fordel ved at levere den nødvendige teknologi og viden om brugen af business intelligence, alt imens truslen mod deres konkurrenceevne vokser," lyder det fra Torben Bach Pedersen, leder af Aalborg Universitets Center for Data-Intensive Systemer (Daisy) og en af initiativtagerne til den nye internationale forskerskole:

"Moderne virksomheder er så komplekse, at man ikke bare kan styre dem via mavefornemmelser. Men hvis man forstår både sin egen og konkurrenternes forretning, har man mulighed for at udvikle sig," siger han.

50 millioner støttekroner

Forskningsprogrammet får 50 millioner kroner i støtte af EU Kommisionens Erasmus Mundus Joint Doctorate-eliteprogram, men der skal også hentes støtte fra erhvervslivet, og de danske BI-virksomheder er interesseret i samarbejdet, blandt andet Affecto og SAS Institute.

"Det er meget spændende, at vi nu får mulighed for at bidrage til forskning inden for vores eget kernekompetenceområde," siger Erasmus Holm, marketing manager fra Affecto Danmark.

Tanken er, at forskerne skal arbejde tæt sammen med virksomhederne om konkrete løsninger og projekter.

Og samtidig har virksomhedernes medarbejdere mulighed for selv at ansøge om en ph.d. i business intelligence.

Aalborg Universitet åbner for ansøgninger til ph.d.-programmet i business intelligence i begyndelsen af oktober 2012 her på hjemmesiden.

De fem tekniske universiteter der indgår i forskningsskolen er, udover Aalborg Universitet, det belgiske frie universitet i Bruxelles, det tyske tekniske universitet i Dresden, det spanske polytekniske universitet i Catalonien og det polske teknologiske universitet i Poznan.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil