Det offentlige betaler overpris for it-projekter

Det er dyrt at købe drift som option i en udviklingsaftale, men det er lige præcis, hvad det offentlige i mange tilfælde gør. Det koster staten et stort beløb hvert år.

Artikel top billede

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Derfor svinger danske outsourcing-priser så meget.

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing.

Læs selskabernes svar på tiltale: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.

"Vi vurderer, at den offentlige sektor betaler omkring én milliard kroner for meget i ren overbetaling."

Det konkluderer Henrik Zangenberg, som er direktør for it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company, udfra en endnu ikke offentliggjort benchmarkundersøgelse.

Han har allerede påpeget for høje priser i særlige tilfælde hos fire store leverandører, hvilket du kan læse mere om her.

Men nu falder kritikken altså på det offentlige. 

"I mange tilfælde vælger det offentlige at udbyde it-projekter med en indbygget driftsoption, og det kan vi se helt konsekvent giver anledning til nogle alt for høje driftspriser," siger han. 

Det tredoblte af markedsprisen

I datamateriale er der set eksempler på offentlige kunder, der har betalt det tredobbelte af, hvad markedsprisen egentlig burde være, fortæller Henrik Zangenberg. 

Han vurderer samtidig, at det offentlige it-outsourcingmarked er på fire til fem milliarder kroner. 

Henrik Zangenberg har en fortid hos blandt andre IBM og analysehuset Gartner, og er medstifter af Zangenberg & Company.

Firmaet er en klassisk rådgivningsvirksomhed med speciale i it-strategiske problemstillinger, der rådgiver større private og offentlige organisationer om blandt andet it-aftaler.

Alt for høje driftspriser

Zangenberg & Company anslår, at over 50 procent af de store offentlige udviklingsprojekter har en indbygget driftsoption, som bliver aktiveret. Det betyder at den leverandør, der udvikler it-systemet samtidig også har 'option' på at drifte det efterfølgende.

Rent prismæssigt synes det dog at være en meget dårlig model.

"Vi kan se, at det helt konsekvent giver anledning til nogle alt for høje driftspriser. Det gør det blandt andet fordi leverandørerne på det tidspunkt, hvor de skal afgive tilbud på driften, ikke kender selve driftsmiljøet. De ved ikke, hvor mange servere der skal være, eller hvor store de skal være, for de har jo ikke bygget løsningen endnu," siger han og tilføjer: 

"Min vurdering er derfor, at der kan være en tendens til af rent risikominimering, at dimensionere en infrastruktur, der er for stor," siger Henrik Zangenbeg.

Simpelthen en dårlig model

Henrik Zangenberg påpeger, at fordi tilbuddet typisk afgives et til to år før driftsoptionen aktiveres, så skal man også medregne, at markedsprisen er faldet på det tidspunkt, hvor driften rent faktisk går i gang.

Så hvis prisen ikke løbende er justeret ned, så er den meget sikkert for høj.

"Det er helt usandsynligt, at man skulle have en aftale, der er tre år eller ældre, der er markedskonform, hvis prisen ikke har været justeret ned," siger han.

Helt overordnet er det altså en dårlig model for det offentlige.   

"Generelt må vi sige, at det er en dårlig idé at købe drift som en option til en udviklingsaftale. Der bør være et punkt, hvor man fastlægger driftsprisen, og får den udbudt," siger Henrik Zangenberg.

Computerworld har forelagt anklagen for Digitaliseringsstyrelsen.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil