Artikel top billede

Det offentlige betaler overpris for it-projekter

Det er dyrt at købe drift som option i en udviklingsaftale, men det er lige præcis, hvad det offentlige i mange tilfælde gør. Det koster staten et stort beløb hvert år.

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Derfor svinger danske outsourcing-priser så meget.

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing.

Læs selskabernes svar på tiltale: Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair.

"Vi vurderer, at den offentlige sektor betaler omkring én milliard kroner for meget i ren overbetaling."

Det konkluderer Henrik Zangenberg, som er direktør for it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company, udfra en endnu ikke offentliggjort benchmarkundersøgelse.

Han har allerede påpeget for høje priser i særlige tilfælde hos fire store leverandører, hvilket du kan læse mere om her.

Men nu falder kritikken altså på det offentlige. 

"I mange tilfælde vælger det offentlige at udbyde it-projekter med en indbygget driftsoption, og det kan vi se helt konsekvent giver anledning til nogle alt for høje driftspriser," siger han. 

Det tredoblte af markedsprisen

I datamateriale er der set eksempler på offentlige kunder, der har betalt det tredobbelte af, hvad markedsprisen egentlig burde være, fortæller Henrik Zangenberg. 

Han vurderer samtidig, at det offentlige it-outsourcingmarked er på fire til fem milliarder kroner. 

Henrik Zangenberg har en fortid hos blandt andre IBM og analysehuset Gartner, og er medstifter af Zangenberg & Company.

Firmaet er en klassisk rådgivningsvirksomhed med speciale i it-strategiske problemstillinger, der rådgiver større private og offentlige organisationer om blandt andet it-aftaler.

Alt for høje driftspriser

Zangenberg & Company anslår, at over 50 procent af de store offentlige udviklingsprojekter har en indbygget driftsoption, som bliver aktiveret. Det betyder at den leverandør, der udvikler it-systemet samtidig også har 'option' på at drifte det efterfølgende.

Rent prismæssigt synes det dog at være en meget dårlig model.

"Vi kan se, at det helt konsekvent giver anledning til nogle alt for høje driftspriser. Det gør det blandt andet fordi leverandørerne på det tidspunkt, hvor de skal afgive tilbud på driften, ikke kender selve driftsmiljøet. De ved ikke, hvor mange servere der skal være, eller hvor store de skal være, for de har jo ikke bygget løsningen endnu," siger han og tilføjer: 

"Min vurdering er derfor, at der kan være en tendens til af rent risikominimering, at dimensionere en infrastruktur, der er for stor," siger Henrik Zangenbeg.

Simpelthen en dårlig model

Henrik Zangenberg påpeger, at fordi tilbuddet typisk afgives et til to år før driftsoptionen aktiveres, så skal man også medregne, at markedsprisen er faldet på det tidspunkt, hvor driften rent faktisk går i gang.

Så hvis prisen ikke løbende er justeret ned, så er den meget sikkert for høj.

"Det er helt usandsynligt, at man skulle have en aftale, der er tre år eller ældre, der er markedskonform, hvis prisen ikke har været justeret ned," siger han.

Helt overordnet er det altså en dårlig model for det offentlige.   

"Generelt må vi sige, at det er en dårlig idé at købe drift som en option til en udviklingsaftale. Der bør være et punkt, hvor man fastlægger driftsprisen, og får den udbudt," siger Henrik Zangenberg.

Computerworld har forelagt anklagen for Digitaliseringsstyrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere