Efter manges års nedtur: It-firma scorer pludselig kassen

En tidligere dominerende it-spiller har lige aflagt regnskab, og selskabet har formået at bremse sin kæmpe nedtur. Nu gælder det om at se fremad.

Artikel top billede

Engang var søgemaskinen Yahoo lig med porten til internettet for en del amerikanere og andre på den tidlige version af world wide web.

I dag er søgeselskabet indhentet både inden om af søge-partneren Microsoft og klart uden om af Google, der i dag står for over 80 procent af alle internet-søgninger ifølge analysesitet Stateowl

Trods sin nuværende status som taber i søgekampen med en nuværende markedsandel på 6,86 procent af netsøgningerne har Yahoo netop leveret et kvartalsregnskab, der nok kan fremkalde et smil eller to på Yahoos direktørgange.

Selskabets nye direktør, Marissa Mayer, kan således præsentere en omsætning på knap syv milliarder kroner i selskabets tredje kvartal af sit 2011-regnskab, hvor indtjeningen også steg til 1,7 milliarder kroner.

"Vi har haft et aktivt og solidt kvartal med nogle dejlige resultater," siger Marissa Mayer ifølge Computerworlds modersite, efter hun i juli overtog styrpinden i den hensygnede søgemaskine-gigant. 

Faktisk løber indtjeningen helt op i 18 milliarder kroner, hvis man medregner salget af Yahoos Alibaba-aktier, efter Yahoo har solgt sine aktier tilbage til de kinesiske ejere. 

Oprejsning vil tage flere år

Selvom Marissa Mayer med sit første Yahoo-resultat nogensinde lever op til forventningerne fra blandt andre analytikerne hos Thomson Financial, er der stadig lang vej tilbage mod eliten for Yahoo.

Derfor gjorde den nye administrerende direktør det også klart, at hun agter at stramme op på især selskabets søgemarked, selv om det vil tage "flere år" at nå op over vækstraterne på markedet.

Eksempelvis udgør det amerikanske online-reklamemarked en værdi på knap 100 milliarder kroner med en vækst på 19 procent på søgemarkedet.

I den sammenhæng understregede Marissa Mayer, at Yahoo vil kæmpe benhårdt på mobilmarkedet.

"Vi har gjort fremskridt, men vi har endnu ikke formået at kapitalisere på de mobile muligheder. Derfor er vores fokus på at udforme en ordentlige mobilstrategi," forklarer hun i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil