Så lidt ved kommunerne om deres egen it-drift

Alle ønsker en optimal it-drift ude i kommunerne, men ingen har det store overblik over, hvordan det går.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også:

Så digitalt inkompetente er offentlige chefer

Det er ikke noget nyt, at der alle steder er fokus på at optimere it-driften - og dermed spare store summer.

Danske kommuner mærker også de økonomiske krav og teknologiske landevindinger som cloud og virtualisering. Men hvor godt de tilpasser sig til den økonomiske og teknologiske nutid, er der til gengæld ikke noget samlet overblik over.

Det fortæller Kommunernes Landsforening (KL) til Computerworld.

"Vi har ikke en stor analyse af det kommunale it-marked, der siger noget om, hvor godt vi gør det, eller hvorvidt vi kunne gøre det bedre," fortæller konsulent Michael Hald fra KL's kontor for digitalisering og borgerbetjening.

"Det sidste er der selvfølgelig altid potentiale for, men jeg tror ikke, det står lige så slemt til som det gjorde i den analyse, staten lavede for nogle år siden, og som førte til oprettelse af Statens IT," fortsætter KL-konsulenten.

Driftsfællesskaber kunne være en idé

På den københavnske nordvestegn har Egedal Kommune sammen med Ballerup og Furesø besluttet sig for at indgå i et driftsfælleskab fra 2014.

Det skal skabe økonomiske besparelser i hver kommune på forventeligt to millioner kroner samt en øget professionalisering af it-driften.

KL fortæller, at den lille Samsø-kommune driftes i Aarhus, mens Høje Taastrup køber sig ind hos en ekstern leverandør - KMD i dette tilfælde.

Den udvikling hilser KL velkommen.

"Om data har det bedst og billigst ved at være 98 steder er nok tvivlsomt, men de fleste kommunale data findes i de centrale systemer (KMD), og mange af de øvrige spiller sammen med data i KMD," forklarer KL-konsulent Michael Hald.

"Men den analyse, der fortæller, hvordan det ideelt burde/kunne være, er ikke lavet endnu. Men jeg håber, den kommer, så vi ved, om det er den optimale måde, vi driver it på i kommunerne, eller det kunne gøres bedre og/eller billigere," udtaler han.

KL har ellers tidligere været meget aktiv omkring at forsøge sig med at få driftet kommunernes data i cloud-løsninger.

Den slags initiativer er dog stillet lidt i bero, efter sidste års udtalelse fra Datatilsynet omkring Odense Kommunes brug af Google Apps, selvom Datatilsynet i Norge siden har sagt god for anvendelsen af Google Apps i norsk kommune

"Datatilsynet er ikke begejstrede for følsomme data i en cloud, og der er også EU-regler om privacy, der spiller ind. Der er nogle overvejelser om noget fællesnordisk offentlig cloud til den offentlige sektor, men så vidt jeg ved, er det ikke længere end overvejelser. Datareglerne ligner hinanden, så det kunne være en ide," siger Michael Hald.

KL har tidligere selv forsøgt sig med et system til køreprøve-bookingsystem i skyen, men også her røg foreningen i kløerne på Datatilsynet, som sendte systemet tilbage på NNIT's servere.

Læs også:

Så digitalt inkompetente er offentlige chefer

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S