DSB's billet-system i sort - it-problemer bag nedbruddet

Hele DSB's billet-system er gået ned. DSB har fundet grunden til it-nedbruddet. Se den her.

Artikel top billede

Artiklen er opdateret klokken 13:19. Fejlen er nu rettet. Læs mere nederst i artiklen.

Det er i øjeblikket ikke muligt at købe togbilletter i DSB's automater.

Problemet omfatter alle DSB's automater i hele landet.

Årsagen skal findes i et bagvedliggende it-system, der kontrollerer det salgs-modul, der normalt skal sørge for, at passagerene kan købe billetter.

Fejlen er opstået i nat efter DSB har opdateret systemerne.

"I nat er der foretaget en opdatering af salgsapplikationen i et bagvedliggende it-system. Her er der tilsyneladende sket nogle fejl, som man ikke har været opmærksom på," siger DSB's pressevagt, Jannik Preisler.

Opdateringen er foregået i nat for netop at undgå eventuelle gener for kunderne udtaler DSB.

Det tager kun 10 minutter

Ifølge DSB fungerer automaterne teknisk set. Det tager bare lang tid at købe en billet.

"Det er teknisk muligt at købe en billet, men det kan tage op mod 10 minutter. Men det svarer altså til, at vi må sige, at automaterne faktisk ikke er funktionelle lige nu," siger Jannik Preisler

Passagerer, der skal med regional- og fjerntog henstilles til at købe billetter ved togets personale. 

S-togs passagerer kan stadig købe sms-billetter eller klippekort i den nærmeste kiosk, lyder det fra DSB.

Opdateret

DSB oplyser nu, at fejlen er blevet rettet.

"Kunderne kunne igen benytte automaterne klokken 12:20," siger Jannik Preisler.

It-systemet, der strejkede, administreres af virksomheden NNIT.

"NNIT drifter og supporterer it-systemet, som vi overtog i forbindelse med en driftsaftale, der blev indgået i foråret." bekræfter Svend Ravn, der er senior kommunikations konsulent ved NNIT Communication.

Læs også:
Banedanmark har ansat ny it-chef.

Top-CIO: Derfor skifter jeg fra DSB til Coop.

Bus- og togkort afløses af virtuelt kort til smartphone.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S