Derfor tilbyder teleselskab gratis tale- og sms-app

Det giver god mening for teleselskaberne at give dig mulighed for at tale og smse gratis, mener teleselskaber. Se her hvorfor.

Artikel top billede

Læs også:
Sms'ens afløser vinder frem: Kan ramme teleselskaberne

Derfor kan disse nye tjenester ramme telebranchen

I sidste uge kom det frem, at det franske teleselskab Orange har smidt app'en Libon på gaden, så iPhone-brugere kan tale og tekste gratis med andre Libon-brugere.

Ifølge planen er det meningen, at Libon også kommer til det hastigt voksende Android-marked i starten af næste år.

Giver totalt mening

Men hvorfor lancerer et teleselskab med en omsætning på omkring 340 milliarder kroner en app til mobil-VoIP (voice over IP), der direkte går ind og konkurrerer med selskabets egne tale- og sms-produkter?

"Orange kigger konstant på innovative services, der kan forbedre kommunikationsoplevelsen. Målet for Orange Group ved at lancere en app, er at demonstrere vores engagement med at skubbe grænsen og udforske nye veje for vækst," forklarer Andrew Durkin, talsmand for Oranges engelske pr-bureau MustardPR til Computerworld.

Kannibaliserer I ikke på jeres egen tale- og sms-services med Libon?

"Mobilbrugere, der bruger de fleste mVoIP-løsninger (mobil VoIP red.), er også de mest aktive mobilbrugere sådan helt generelt. Derfor giver det totalt mening, at vi har en Orange-løsning til disse krævende kunder. Via Libon forventer vi at kunne tiltrække nye kunder, som vi kan have et direkte forhold til," lyder forklaringen fra Andrew Durkin.

Gratis og kolde kontanter

Udover at knytte eksisterende og måske kommende kunder tættere til dataabonnenterne hos Orange, er der også kolde kontanter i omløb.

For selvom Libon-servicen er gratis mellem to Libon-brugere - som vi også kender det fra Skype - så hiver Orange omsætning hjem, hvis brugerne ringer til fastnet- og mobiltelefoner.

Derudover lancerer Orange i tilkøb til sin freemium-service også en premium-service til to pund (knap 20 kroner) om måneden for services som eksempelvis transskribering af telefonbeskeder. Og selskabet har tænkt sig at udnytte sin Libon-premiumservice direkte som lokkemad til eksisterende kunder.

Andre internationale konkurrenter som Deutsche Telekom og Telefónica har lignende services med henholdsvis Bobsled og Tu Me til sine brugere.

Dermed håber selskaberne at kunne vinde forretning tilbage fra services som Skype, Viber og Whatsapp, der lige for tiden har stjålet markedsandele fra de etablerede telespillere.

Læs også:
Sms'ens afløser vinder frem: Kan ramme teleselskaberne

Derfor kan disse nye tjenester ramme telebranchen

Derfor er gratis ydelser vejen frem

Professor Niels Bjørn-Andersen fra Institut for IT-ledelse ved Copenhagen Business School peger på, at initiativerne kommer som et udslag af, at teleselskaberne vil holde kunderne tættere til kroppen.

"Et teleselskab er først og fremmest leverandør af infrastruktur, og det er, hvad det tjener penge på. Hvis teleselskaberne leverer nogle applikationer eller services, som vi bliver afhængige af, så er der lille risiko for, at vi skifter ," forklarer han og fortsætter:

"Hvis ikke du kannibaliserer på din egen værdikæde, så kommer der andre, der gør det," siger CBS-professoren.

Han har dog umiddelbart svært ved at gennemskue, hvordan præcis teleselskaberne pumper deres bundlinjer op med gratis services, som oven i købet hiver deres egne pengekøer som tale- og sms-services kraftigt i halen.

Koster kassen i telebranchen
Et haletræk, der ifølge TechWeek globalt kostede telebranchen omkring 80 milliarder kroner alene i tabte sms-indtægter i 2011.

Det beløb forventes ifølge telerådgivningsvirksomhed Ovum at stige til 133 milliarder kroner i år, og helt op over 300 milliarder kroner inden for de næste fire år.

Hos Orange er der dog ingen slinger i valsen, når selskabet skal pege på perspektiverne ved gratis apps via datanetværket.

"Mobiloperatører skal være relevante, og hos Orange vil vi gøre alt for at blive relevante og beholde vores forhold til slutbrugerne, så de forbliver loyale. Vi er i gang med at se en overgang fra, at folk betaler for deres minutter til, at folk betaler for adgang til data," siger manden bag Libon, Giles Corbet fra Orange Vallées udviklingsafdeling, til Gigaom.com.

Ring gratis til alle
For at disse relativt nye services, der kan forvandle nuller og ettaller til tekst og samtale, ikke ender som siloservices inden for eget teleselskab, er den europæiske teleoperatørorganisation GSMA i gang med et standardiseringsarbejde.

Det vil betyde, at det højst sandsynligt vil blive muligt for eksempelvis en Skype-bruger at ringe til en Libon-bruger, hvis både Skype (Microsoft) og Libon (Orange) benytter kommende kommunikationsstandarder for RCS (rich communications suites).

Orange fortæller til Computerworld, at selskabet er dybt involveret i at promovere en RCS-standard, som betyder, at Libon i 2013 bliver kompatibel med den kommende standard.

I Danmark oplyser de tre største teleselskaber, TDC, Telia og Telenor, at selskaberne kigger på lignende services, men der er umiddelbart ikke nogen konkrete produkter på tegnebrættet.

"Det er en naturlig udvikling, som vi overvåger nøje. Det høje konkurrenceniveau, forbrugervenlige priser, samt fokus på mobilpakker med alt inklusive gør dog næppe Danmark til et first-mover-land," siger René Brøchner, direktør for de private kunder i TDC.

Læs også:
Sms'ens afløser vinder frem: Kan ramme teleselskaberne

Derfor kan disse nye tjenester ramme telebranchen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Midtjylland

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job