Apple skovler flere penge ind end Microsoft, Google og Facebook tilsammen

Apple nøjes ikke bare med at være den mest profitable virksomhed i it-branchen. Selskabet udkonkurrerer hele it-industrien med sin svimlende indtjening.

Artikel top billede

Læs også:
Tidligere Apple-chef: Så elendig er Tim Cook

Derfor overvejer Apple at droppe Intel

240 milliarder kroner.

Så meget kan Apple lægge på den i forvejen fyldte kistebund, efter selskabet har opgjort sit regnskab for 2012, hvor æbleselskabet kunne notere en omsætning på svimlende 900 milliarder kroner i det forgangne regnskabsår.

Den profit ikke bare banker konkurrenterne, men den banker også konkurrenterne, selvom de lægger deres profitter sammen.

For Apples indtjening er højere end bundlinjen hos software-giganter som Microsoft, Google, eBay, Yahoo, Facebook og Amazon, der tilsammen bliver til knap 198 milliarder kroner.

Og så har Apple stadig tjent 42 milliarder kroner mere at gøre godt med end sine konkurrerende software-rivaler.

Det skriver Slashgear.com.

Banker alle giganter i alle brancher

I sin rangliste over, hvor suveræne Apple er i sin indtjening, har Slashgear udover softwarekonkurrenterne også grupperet hardwareselskaber som IBM, HP, Dell, Intel, Asus, Acer og Lenovo.

De selskaber kan tilsammen mønstre en indtjening på godt 110 milliarder kroner - altså under halvdelen af Apples indtjening.

Her bør det lige nævnes, at HP's indtjening er blodrød, efter selskabet har måtte afskrive 29 milliarder kroner blandt andet som følge af det skandaleramte opkøb af Autonomy.

En solid pose penge længere nede på listen finder man indholdsselskaber som Disney, News Corp., Time Warner og Comcast, der i alt kan mønstre en indtjening på lige over 110 milliarder - men stadig 100 millioner dollar mindre end hardware-leverandørernes indtjening.

I bunden ligger så smartphone-markedet, hvor selskaber som Nokia, Samsung, HTC og RIM tilsammen kan skrabe knap 75 milliarder kroner sammen på deres fiktive fælles bundlinje.

Så ingen tvivl om, at Apple med sin historiske indtjening på 240 milliarder kroner sidder på det højeste pengebjerg i it-verdenen lige nu.

Hvis man derimod lægger indtjeningerne fra Microsoft, Google, eBay, Yahoo, Facebook, Amazon, IBM, HP, Dell, Intel, Asus, Acer, Lenovo, Disney, News Corp., Time Warner, Comcast, Nokia, Samsung, HTC og RIM sammen, så tjener de 21 selskaber godt dobbelt så meget som Apple - knap 500 milliarder kroner.

Læs også:
Tidligere Apple-chef: Så elendig er Tim Cook

Derfor overvejer Apple at droppe Intel

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S