Flere kunder hos Statens It ramt af strømafbrydelse

Flere offentlige kunder hos Statens It blev mandag ramt af it-problemer som følge af strømafbrdelsen i Københavns Indre by.

Artikel top billede

Læs også:
Sneen sender Christiansborgs it på pumperne

Flere ministerier med beliggenhed i det centrale København har mandag været ramt af it-problemer som følge af en strømafbrydelse hos Dong.

Det oplyser Anders Due, der er pressemedarbejder hos Statens It, som håndterer it-drift for en lang række offentlige kunder.

Statens It's datacenter, som befinder sig på tre hemmelige lokationer, og som er udstyret med nødstrømsforsyning, har været upåvirket af strømafbrydelsen, fortæller Anders Due,

"Det har kørt som det skulle, fuldstændig uafhængigt af det her," siger han til Computerworld.

Hvorvidt datacenteret har kørt upåklagelig som følge af nødstrømsforsyning eller på grund af strøm fra bynettet, ønsker myndigheden ifølge Anders Due ikke at oplyse, fordi det ville kunne afsløre beliggenheden af datacenteret og af sikkerhedshensyn.

Måtte sætte generatorer op

Imidlertid har flere kunder hos Statens It til gengæld mærket konsekvenser af strømafbrydelsen, der mandag eftermiddag blev repareret af Dong, som satte lokale generatorer op lokalt.

Det betyder at tusinder igen har fået strøm, som dog ikke er helt stabil, oplyser Dong i en pressemeddelelse.

Hos Statens It fortæller Anders Due, at myndigheden har en del kunder i det berørte område i det centrale København, og at strømafbrydelsen har givet nogle af dem problemer.

"Det, vi oplevede i formiddags, var, at vi ikke herfra kunne få netværksforbindelse ud til dem på vores overvågning," siger han.

Han fortæller, at det kan der være flere grunde til.

Statens It har en række eksterne leverandører, som leverer dataforbindelserne mellem myndigheden og kunderne.

"Og hvis deres knudepunkter ikke har haft nødstrøm, så kan det have svigtet der. Den anden årsag kan være, at eksempelvis en lokal switch ude hos kunden kan have været nede, hvis de ikke har haft nødstrøm," siger Anders Due.

Ikke det fulde overblik

Han fortæller, at myndigheden ikke har oplevet telefonstorm som følge af mandagens strømafbrydelse, men at Statens It ikke har overblik over hvor mange kunder, der reelt har været ramt. 

"Der er en del kunder i området, men hvor udbredte problemerne har været, det har vi svært ved at vide," siger han.

Et par kunder har dog med sikkerhed oplevet it-problemer som følge af strømafbrydelsen, fortæller han.

"Især Social- og Integrationsminsteriet har været ramt, og der skulle stadig være problemer hos dem, så vidt jeg kan forstå," siger Anders Due, der tilføjer, at Statens It har en tekniker ude hos ministeriet.

Desuden har Beskæftigelsesministeriet været ramt i et ukendt omfang, men er tilbage i fuld drift, oplyser han.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Networking Presales Specialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at opbygge og udvikle Forsvarets dronekapacitet?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

    Lasse Hounsgaard

    IFS Danmark A/S

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job