Artikel top billede

Sådan vil staten presse it-priserne i bund

Med nyt initiativ vil staten presse den pris, som myndighederne betaler for it-ydelser, i bund.

Læs også:

Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift

Mange vil føle sig snydt, hvis de betaler 80 kroner for en is, de efterfølgende opdager koster 10 kroner i den lokale kiosk.

Det er faktisk, hvad det offentlige i nogle sammenhænge oplever - bare i forbindelse med it-drift.

En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser nemlig, at der er et besparelsespotentiale på mellem 200 og 300 millioner kroner, hvis staten bliver bedre til at styre it-driftskontrakter.

"Med den nye analyse kan vi se, at samme ydelse kan have vidt forskelligt prisniveau. Det er klart, at det bliver vi nødt til at forholde os til," siger Morten Ellegaard kontorchef hos Digitaliseringsstyrelsen. 

Nyt rådgivningscenter

Analysen viser også, at mange it-kontrakter er struktureret på en måde, der gør dem svære at sammenligne. Og han pointerer samtidig, at der i nogle tilfælde kan være en god grund til, at prisen på samme ydelser varierer lidt i pris.

Et af tiltagene vil derfor også være at få gjort kontrakterne mere gennemsigtige i forhold til it-driften, så de bliver nemmere at sammenligne.

De nye initiativer skal koordineres af det nyoprettede rådgivningscenter i Digitaliseringsstyrelsen.

Centeret vil blive placeret i Ministeriernes Projektkontor, der i forvejen er sekretariat for Statens IT-projektråd.

Ene og alene rådgivende

Det vil ikke være centerets opgave at udstikke paragraffer i forbindelse med kontrakterne.

"Det er vigtigt for mig at understrege, at rådgivningscenterets funktion er rådgivende. Det vil stadig være ministeriernes eget ansvar at forhandle og indgå kontrakterne," siger Morten Ellegaard.

Det store besparelsespotentiale skal hentes hjem, ved at implementere nogle af de anbefalinger, analysen er kommet med.

Sådan skal opgaven gribes an

"Vi skal have et meget større fokus på at opnå de rette enhedspriser på de forskellige ydelser, mere transparens og gennemsigtighed af kontrakterne på tværs af ministerierne og en mere koordineret styring fra statens side," fortæller Morten Ellegaard.

Særligt vil man have fokus på best practice både internt og eksternt i ministerierne.

Der skal skabes mere gennemsigtighed og konkurrence

Det er ikke meningen, at it-driften skal adskilles fra selve it-projektet i kontrakten.

Planen er at få mere fokus på område, og få staten til at agere mere ensartet.

"Vi skal blive bedre til at håndtere it-driftsdelen, og rådgivningscenteret er et skridt på vejen. Forhåbentligt vil det medvirke til, at vi får professionaliseret vores indsats på en erfaringsbaseret måde," siger Morten Ellegaard.

Og han er ikke i tvivl om, at opgaven vil blive taget seriøst.

"Myndighederne har taget godt imod it-projektrådet, og dets anbefalinger til at sikre bedre it-projekter. Vi regner med, at myndighederne på samme måde vil tage godt imod dialog og rådgivning på driftsområdet," siger Morten Ellegard og fortsætter:

"Vi håber, at dette initiativ vil føre til, at staten agerer som en mere samlet markedsaktør, og at vi får skabt mere gennemsigtighed og konkurrence på dette område."

Læs også:

Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere