Fremtiden er uklar for Spar Lollands it-ansatte

Fremtiden er uvis for Spar Lollands it-ansatte.

Artikel top billede

Læs også:
Hvor svært kan dert være: Jyske Bank skifter it-platform på en weekend

Sådan flyttes 80.000 bankkunders data på én gang

70.000 kunder i internetbanken Finansnetbanken blev i fredags pludselig kunder i Jyske Bank.
Det skete som følge af krakket i Spar Lolland, som drev Finansnetbanken som den 13. filial i bankkoncernen.

Hos det tidligere Spar Lolland fortæller tidligere it-chef Gunnar Kappel, der har været med siden Eikbank købte Skandiabanken, og efter krakket i Eikbank forsatte med over i Spar Lolland, at afdelingen med 13 it-ansatte nu er en del af Jyske Bank.

Hvad fremtiden nu bringer, er for tidligt at sige, fortæller han.

"Vi supporterer stadig systemerne, og de kører hos SDC. Det er de samme telefoner, man kan ringe på, og er der brug for teknisk service, så er der også nogen i it der kan hjælpe med det," siger Gunnar Kappel, der også selv fik meddelelsen om Jyske Banks overtagelse af hans arbejdsplads fredag.

Han fortæller, at Jyske Bank har taget positivt imod de nye medarbejdere fra Finansbanken og resten af Spar Lolland.

Han fortæller, at de skiftende ejere af det tidligere Skandiabanken hele vejen igennem har holdt fast i, at kunderne ikke er filialkunder, men internetkunder.

"Det er et koncept, som går længere tilbage, end jeg har været med," siger Gunnar Kappel, der ikke kan sige noget om, hvad fremtiden bringer for de ansatte.

Naturlig konsekvens

"Hvis du spørger, om der vil ske afskedigelser, er det måske en naturlig konsekvens, men der er ikke truffet nogen beslutninger," siger han.

John Njorden fra mybanker.dk vurderer, at det kan koste Jyske Bank et trecifret millionbeløb at ændre kontrakten med SDC, hvis banken vælger at konvertere Finansbankens systemer til Bankdata.

Han vurderer, at Jyske Bank vil lade være med at lave alt for drastiske ændringer for kundegruppen, som han fortæller, har et "ret stort" indlånsoverskud.

"Jeg tvivler på at kunderne vil opleve noget specielt det første års tid, inden man har fundet ud af, hvad man vil med det hele, siger John Norden.

Overvejer at videreføre

Hos Jyske Bank fortæller Hanne Møller, der er direktør for område Øst, og som indtil videre har ansvaret for Finansnetbanken, at Finansnetbanken foreløbig kører videre som hidtil.

"Indtil nu har vi egentlig ikke haft det som en del af strategien, at vi skulle have en internetbank. Men nogen gange skal man jo også tilrette strategien, og det er de overvejelser som nu går i gang," siger hun til Computerworld.

Hun fortæller, at situationen også er ganske ny for koncernen og at ledelsen ikke tager nogen beslutninger i forhold til Finansnetbanken, før den er blevet meget klogere.

"Kunderne kan være trygge ved, at indtil videre, så fortsætter den uændret," siger hun.

Alt kører videre

De tusinder af kunder har for manges vedkommende været med siden den hedengangne Skandiabankens storhedstid i midtnullerne, og kunderne er dermed den kundegruppe, som har oplevet flest bankkrak gennem finanskrisen, efter at Eik-bank som den første krakkede med kunderne i porteføljen.

Skandiabanken var dengang den første og største rene netbank, hvor kunderne klarede det hele selv på nettet og på telefon, fremfor at være tilknyttet en filial.

God økonomi

Hos internetsiden mybanker.dk, der rådgiver om banker, fortæller direktør John Norden, at de tusinder af kunder, der har fulgt med siden Skandiabanken har en god økonomi.

"Det er nogle gode kunder, som havde prioritetslån i starten af årtusindet, som har en supergod økonomi, og er mellem 40 og 50 år gamle, der gerne vil klare sig selv og vil have en billig bank," siger John Norden.

De har været igennem nogle strategiændringer med hensyn til renter. Og de har været vandt til en række ejerskifter, men har altså holdt fast. Så det er nogle meget stabile og trofaste kudner," siger han.

Han fortæller, at det interessante er, hvad der nu kommer til at ske med kunderne fra den oprindelige Skandiabanken.

"Der ligger den udfordring, at det er to forskellige bankcentraler. Jyske Bank har Bankdata, som de lige er konverteret til i efteråret, mens Finansbanken har SDC," siger han.

Det betyder imidlertid, at der næppe kommer til at ske noget det første stykke tid i forhold til Finansnetbank-kunderne, mener han.

"Der er en tre års lock-up periode, eller i al fald en karens, hvor de skal betale," siger John Norden

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S