IBM: Disse ting skal sikre mainframens fremtid

IBM overvejer at indbygge nye muligheder i mainframe-computeren, som kan blive helt centrale for det oldgamle systems fremtid.

IBM arbejder på at indbygge muligheden for at håndtere mobile og sociale workloads i mainframen.

Det sker i et forsøg på at sikre, at mainframen også i fremtiden vil være relevant og pengene værd for brugerne, der løbende må forholde sig til, at markedet bugner med langt billigere løsninger end den dyre mainframe.

IBM har således planer om at gøre det langt nemmere for mainframe-brugerne at afvikle mobile og sociale applikationer på mainframe-computeren.

"Vi ser en trend i markedet, som vi ikke direkte har indarbejdet i z (System z mainframe) endnu, og det er mobil-social platformen," siger Doug Balog, chef for IBM's System z mainframe-forretning til Computerworld News Service.

Høj sikkerhed
Mainframe-computerne bliver i primært anvendt i finans- og teleindustrien af virksomheder, der er villige til at betale mere for at få maksimal sikkerhed og oppetid.

Disse store virksomheder anvender imidlertid som regel andre platforme, når det gælder mobile- og sociale applikationer, som vinder mere og mere frem.

Doug Balog peger på, at mange banker der gerne vil tilbyde sine kunder en bank-app til mobilen, vil foretrække at bygge den på mainframens høje sikkerheds-niveau.

Han siger til Computerworld News Service, at han mener, at 'social' og 'mobil' er to sider af samme sag.

"Vi arbejder stadig på at regne ud, hvor social og mobil kan mødes på z. Vi har stadig en del arbejde at gøre," siger han.

En mulighed er ifølge ham at indbygge mere af IBM's Websphere applikations server-software ind i z-systemerne.

"Websphere kører jo i forvejen på mainframen, når det gælder transaktions-processer. Men en større dele af platformen bør nok køre her," siger han.

En anden mulighed er at gøre det muligt for kunder at porte eksisterende mobile og sociale apps via mainframen.

Ifølge Doug Balog har IBM landet 180 nye mainframe-kunder i de seneste to år. Langt størstedelen af de nye kunder er fra Kina, hvor den kraftigt vækst i middelklassen betyder, at flere og flere kinesere anvender banker og telekommunikation, hvilket øger behovet for computerkraft.

Død forudsagt masser af gange
De store og dyre mainframe-computeres død er blevet forudsagt masser af gange, men endnu lever mainframen i bedste velgående.

Du kan læse om den gamle øgles måske kommende død her.. Og du kan læse om, at virksomheder i høj grad mangler kyndige mainframe-folk her.

Centralt er det, at IBM løbende har sørget for at indbygge nye funktioner og på at modernisere de store computere.

IBM har eksempelvis indbygget særlige chip til at afvikle workloads baseret på Java og Linux, ligesom brugerne har fået mulighed for at håndtere Power og x86-servere fra deres mainframe-konsoller.

Læs også:

Her er IBM's nye og vilde mainframe.

Efter 45 år: Mainframen droppes på oldgammelt dansk it-system.

Virksomheder desperate: Mangler mainframe-folk.

Nye muligheder: IBM understøtter Windows på mainframes.

IBM åbner for rivaler på mainframe-markedet

Kan du score millioner på at droppe din mainframe.?

Mainframe: Døende øgle på livsforlængende medicin?.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.