Fiberselskab: Sådan beregner vi om fiber kan betale sig

Dansk fiberselskab giver dig et indblik i, hvad der egentlig skal til, før fibernetværket rulles ud i dit område.

Artikel top billede

Læs også:
Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber

Fyn melder rent ud: Vi vil have fiber

Hvad skal der egentlig til, før det er attraktivt for fiberselskaberne at rulle fiber ud i dit område?

Det spørgsmål svarer selskabet EnergiMidt nu på.

For det midtjyske selskab handler det overordnet om at lave en vurdering af indtjeningsmulighederne i området.

"Det handler helt overordnet set om at have et regnestykke, der går op," siger Lars Kofoed Sørensen, der er markedschef i EnergiMidt.

Her undersøges det samlede antal husstande, tilslutningsvillighed samt de kundernes forventninger til de produkter, der kan sælges.

Svaret kommer oven på to historier, der i denne uge har beskrevet borgernes og fynske kommuners tilslutningsvillighed.

EnergiMidt er etableret med base i Silkeborg, hvor selskabet råder over fiberudrulningsmuligheder i det midtjyske.

I januar fik virksomheden godkendelse til at fusionere med Elro, dermed er der åbnet op for udrulningen af fiberforbindelserne i det østjyske.

Sådan beregner selskabet potentialet
EnergiMidt fremhæver, at det er svært at give en helt nøjagtigt beskrivelse af, hvordan den gængse businesscase ser ud.

Gennem et eksempel fra en nuværende fiberudrulnings-kampagne fra et område nær Randers, giver virksomheden her et indblik i forretningsmodellerne.

"Udgangspunktet er, at der i det konkrete område skal udbygges fiberinfrastruktur til 517 husstande," fortæller Lars Kofoed Sørensen.

Så mange skal være interesserede - eller gider selskabet ikke

Efter områdets husstande er kortlagt, undersøger virksomheden, hvor mange i området, der er interesserede i et blive tilkoblet.

"Efter vores vurdering er der omkring 365 kunder, som vi umiddelbart kan sælge til. Med de forventninger vi har til produktsammensætning, skal vi derfor sælge til 30 procent eller cirka 120 husstande for at økonomien hænger sammen," siger Lars Kofoed Sørensen.

Udover tilslutningsgraden i området undersøger EnergiMidt også konkurrencesituationen.

"Her kigger vi særligt på konkurrencen indenfor tv-løsninger i området. Konkurrencen kommer eksempelvis fra antenneforeninger eller kabel-tv." fortæller Lars Kofoed Sørensen.

Folk har fået øjnene op for mulighederne
Forretningsleder erkender, at det har været svært at skubbe gang i markedet.

"For fem år siden var der næsten ingen i vores områder, der vidste, hvad fibernetværket egentlig havde af potentiale," fortæller Lars Kofoed Sørensen.

Derfor tyede EnergiMidt til utraditionelle metoder for at få de midtjyske øjne op for fibernetværket.

"Vi brugte en decideret show-trailer, når vi etablerede fibernettet i et nyt område. Her satte vi en truck op, der blev koblet på netværket, og her inviterede vi så folk ind for at se produkterne ved selvsyn," beretter Lars Kofoed Sørensen.

Siden er interessen øget, og i dag er det en helt anden opbakning selskabet møder, når fibernettet ruller ud.

"Interessen er der bestemt i dag. Nogle gange står folk nærmest med flag, når vi ruller ud. Det er jo fantastisk at have den slags opbakning." afslutter Lars Kofoed Sørensen.

Læs også:
Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber

Fyn melder rent ud: Vi vil have fiber

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S