Artikel top billede

Sådan vil Huawei vinde danskernes smartphone-hjerter

Den kinesiske telegigant har planer om at fordoble smartphone-salget i Danmark i år. Men én stor udfordring ligger foran dem.

Læs også:
Huawei om hårde spion-anklager: Det er ren fantasi

Det er ikke ambitioner, det skorter på, hos den kinesiske mobil- og netværksproducent Huawei.

Selskabet er da også mødt talstærkt op på årets Mobile World Congress, hvor Computerworld fanger Huaweis nordiske kommunikationschef, Daniel Edlund.

"Vi solgte 32 millioner smartphones sidste år, og det tal skal fordobles i år. Vi vil naturligvis også gerne fordoble salget i Danmark," lyder det fra Daniel Edlund.

Tidligere har Huawei fortalt Computerworld, hvordan mobilsalget skal foregå i Danmark. Det kan du læse mere om her.

Går efter nye målgrupper

Mens det kinesiske selskab traditionelt har satset på mere low-end produkter til vækstmarkeder, er det nu også high-end kunderne, der skal vindes.

Til det formål har selskabet netop lanceret en portefølje af nye produkter, herunder en række smartphones til high-end segmentet med Android og Windows-styresystemer.

Kommunikationschef Daniel Edlund fra Danmark erkender dog, at kineserne har en stor udfordring foran sig på smartphone-markedet.

"I Danmark er den primære udfordring brandet, og vi ved, at vi må gøre mere for at bygge vores brand op. Mange danskere kender os fra vores dongles, men vi må gøre langt mere for at blive et af topmærkerne på smartphones i Danmark. Vi har et stykke arbejde foran os," siger han.

Kæmper med udfordringerne

I det hele taget har virksomheden været igennem en række kommunikative udfordringer på det seneste.

Sidste år måtte de forsvare sig mod mistanke om, hvorvidt deres rolle som netværksgigant og dermed med adgang til vigtigt infrastrukturer i blandt andet USA kunne forestilles at blive brugt til spionage.

Det skulle angiveligt være blevet udført til fordel for den kinesiske stat. Det fik blandt andet selskabet til at lægge kildekode frem.  

"Vi bliver nødt til at være mere åbne for at forklare vores virksomhed og modgå disse fordomme og beskyldninger," lyder det fra den nordiske kommunikationschef.

Han mener også, at billedet af, at selskabet nyder konkurrencefordele ved at have den kinesiske stat økonomisk i ryggen, er forfejlet.

"Det er ingen underdrivelse at sige, at det at være fra Kina og udfordre konkurrenter leder til nogle fordomme. Grunden til vores succes på netværksområdet er, at vi er gode og dygtige, og vi har ikke bedre eksportbetingelser end vores konkurrenter," lyder det fra Daniel Edlund.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2022: Digitalisering, sikkerhed og strategi

Hvordan bruger A.P. Møller - Mærsk cloud? Hvordan sikrer digitalisering at TV 2 kan konkurrere med streaming-tjenesterne? Og er din organisation klædt på til at håndtere et DDoS-angreb? Svarerne får du på Computerworld Summit 2022: En hel dag til dig der arbejder professionelt med it.

17. maj 2022 | Læs mere


Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?