EU på trapperne med ny bøde til Microsoft

EU er på trapperne med ny bøde til Microsoft. Bøden kan blive af 'betydeligt omfang.' Se her, hvad EU mener, at Microsoft har gjort forkert.

Artikel top billede

De europæiske konkurrencemyndigheder er på vej med endnu en bøde til Microsoft.

Angiveligt vil bøden blive udstedt inden udgangen af denne måned.

Microsoft udsteder bøden til Microsoft, fordi det store amerikanske selskab har forsømt at indbygge en mulighed i Windows, der gør det muligt for brugerne selv at vælge mellem flere forskellige browsere.

Der nævnes ingen beløb, men ifølge Reuters kan der være tale om en "betydelig bøde-størrelse."

Gammel sag

Bøden kommer efter, at EU-Kommissionen i 2009 gik i flæsket på Microsoft for konkurrenceforvridende adfærd. Det kan du læse mere om her.

Dengang lovede Microsoft at rette op på problemet med browser-valg efter en række af selskabets konkurrenter på browsermarkedet havde klaget over, at Microsoft bundlede sin Internet Explorer-browser med det meget udbredte Windows-styresystem.

Selskabet bedyrede efter en del bataljer, at det fra 2009 ville indbygge en valg-mulighed, så Windows-brugere - for eksempel købere af nye computer med præ-installeret Windows - nemt ville kunne vælge en anden browser.

I sommer gik i gang med en ny undersøgelse af Microsoft, da EU mente, at Microsoft ikke havde indbygget den pågældende valgmulighed i Windows.

Microsoft selv har undskyldt og oplyst, at den manglende valgmulighed i Windows 7 Service Pack 1 skyldes 'en teknisk fejl.'

Microsoft erkender blankt, at boksen med forskellige browser-valgmuligheder ikke er blevet vist til brugerne fra februar 2011 til juli 2012.

Læs også:

EU siger god for Microsofts browser-valgfrihed.

Microsoft får ny milliardbøde af EU.

EU i nyt monopol-fremstød mod Microsoft.

Mega-bøde truer igen Microsoft.

Microsoft-rivaler vil have ændret [b]browser-forslag.[/b]

Navnenyt fra it-Danmark

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS