Erhvervsminister skal redegøre for omstridt it-klub

Her er de spørgmsål, som er blevet stillet til erhvervs og vækstminister Annettte Vilhelmsen om omdiskuteret ESDH-klub.

Artikel top billede

Læs også: Omstridt it-klub meldt til Konkurrencestyrelsen

Kræver minister griber ind: It-klub skal tjekkes

Den offentlige ESDH-klub SBSYS er blevet kritiseret af brancheorganisationer, en stribe it-virksomheder og politikere.

Og nu skal erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) så svare på spørgsmål om konstruktionen.

Det er Venstres it-ordfører Michael Aastrup-Jensen, der har sendt nedenstående tre spørgmsål til ministerne.

Blandt andet vil han høre om konstruktionen, hvor offentlige myndigheder går sammen om it-projektet, reelt hæmmer konkurrencen.

Samtididig vil han sikre sig, at klubben ikke hindrer mindre esdh-leverandører i at få fodfæste på markedet.

Kritikken er da også gået på, at klubben rent faktisk agerer som en virksomhed i markedet.

Noget, man selv har afvist i klubbens ledelse, men som blandt andet virksomheden Traen har fremført.

Faktisk er der blevet sendt en klage til Konkurrence og Forbrugerstyrelsen netop for at få undersøgt konstruktionen - en undersøgelse, som klubben i øvrigt selv har hilst velkommen - men det har styrelsen ikke villet.

Nu er sagen så landet på ministerens bord, hvor hun får lov at svare på de tre spørgsmål herunder.

De tre spørgsmål

Spørgmsmål fra Michael Aastrup-Jensen fra Venstre til ministeren:

Finder erhvervs- og vækstministeren, at sammenslutningen af offentlige indkøbere, SBSYS, gavner konkurrencen på esdh-området i Danmark?

Mener erhvervs- og vækstministeren, at sammenslutningen af offentlige indkøbere, SBSYS, af bl.a. esdh-løsninger styrker eller forringer mulighederne for, at mindre virksomheder med innovative løsninger på området kan få fodfæste på markedet?

Hvorledes forholder ministeren sig til, sammenslutningen af offentlige indkøbere, SBSYS, har udviklet deres egen esdh-løsning?

STELLA CARE ApS

Backend-udvikler (AI-Native)

Københavnsområdet

Danoffice IT

Infrastructure Specialist

Midtjylland

Green Power Denmark

It-chef med udviklingsfokus

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo