Dansk it-firma: Derfor får vores ansatte kærlighed og deltid

I den ellers knaldhårde it-konsulentbranche har et firma valgt at indrette arbejdsdagen med kærlighedskonsulenter og deltid. Den alternative model betyder, at medarbejderne bliver i virksomheden.

Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Læs også:
Gik nye veje: Sådan fik vi en kæmpe-optur i web-butikken

Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her

Imod strømmen:
It-konsulentbranchen er et hårdt game, hvor man skifter arbejdsplads ofte gennem en karriere.

Men sådan er det ikke i it-konsulenthuset Abakion.

Her er medarbejderomsætningen lav. 10-års jubilæer er ikke ualmindeligt i virksomheden, der blot er 13 år gammel.

Firmaet blev etableret af otte personer, der var ansat i en stor dansk konsulentvirksomhed, som et modsvar på en hverdag, hvor al fokus var rettet mod at tjene penge.

Intentionen var at skabe en virksomhed, der satte medarbejdertrivsel i fokus.

Men det, der virkelig satte skub i processen var, at der inden for et enkelt år kom 11 børn til verden blandt de nu 20 ansatte i virksomheden.

Det satte sine helt tydelige spor på arbejdsbetingelserne og prioriteringer i virksomheden.

"Vi ændrede os fra at være en ung og meget festglad virksomhed til at blive et firma med fokus på familieværdier," fortæller Maja Bavngaard, der er HR- og kommunikationskonsulent i virksomheden.

De ændrede familiesituationer betød således, at der også skulle andres radikalt i arbejdsmiljøet for at få tingene til at passe sammen.

Og den opgave er blevet taget meget alvorligt.

Undskyld din kone arbejder over

Derfor finder man eksempelvis børnerum med fjernsyn, konsoller og legetøj på arbejdspladsen, så man kan tage lillemand med på jobbet, hvis institutionen har lukket.

Her et kig ind i børnerummet. Foto: Abakion.

Der afholdes jævnligt arrangementer, hvor resten af familien inviteres med ud fra devisen om, at det genererer overskud, hvis man kender de mennesker, som ens kollegaer er omgivet af i privaten.

Ledelsen lægger datoer ind i kalenderen, så planlægger man i fællesskab hen ad vejen.

Desuden ser man med velvilje på deltidsordninger, som rigtig mange af virksomhedens ansatte benytter sig af.

"For fire år siden satte vi en målsætning om at tiltrække flere kvinder til konsulentbranchen, fordi det er god forretning og for at skabe et blandet miljø. Derfor blev der nedsat en gruppe, som skulle se på, hvorfor kvinderne holdt sig væk fra konsulentmiljøet. Om det var mandehørmen, som de ikke kunne klare eller noget helt tredje," fortæller Maja Bavngaard.

Hovedkonklusionen blev, at kvinderne ønskede deltidsordninger.

Kærlighedskonsulenten

"I perioden herefter er vi gået fra fire kvinder til 13 kvinder i firmaet. Otte af dem er på deltid," siger Maja Bavngaard, der selv har valgt nedsat tid på grund af små børn.

I de perioder, hvor der har været behov for at arbejde over, sender firmaet en buket blomster og en buket blomster hjem til partneren med en undskyldning om, at konen eller manden bliver lidt længere på kontoret den dag.

Kærlighedskonsulent

I den mere utraditionelle ende af skalaen har Abakion indført kvindenetværk, hvor de kvindelige ansatte mødes for at diskutere deres situation og bringe eventuelle problemer videre til ledelsen.

Desuden er virksomheden forsynet med en kærlighedsspreder.

"Kærlighedskonsulenten har faktisk været med helt fra starten, hvor hun fik frit lejde til at skabe en hyggelig arbejdsplads. Så hun gik i krig med bløde sofaer, store puder, malerier og sutsko til alle."

"En dag fik vi en mail om at på grund af det våde vejr, var der købt sutsko til folk. Ved garderoben har vi helt bogstavelig en kurv med sutsko," fortæller Maja Bavngaard.

Men det handler også om at holde en finger på pulsen for at føle stemningen i virksomheden.

"Hun har dog også en mere alvorlig og menneskelig opgave i form af at holde øje med, om folk har det godt, og hvis der er problemer, skal der tages hånd om dem.

Firmaet fik i 2010 Socialministeriets balancepris for det aktive arbejde med at skabe balance mellem privatliv og arbejde.

Abakion har desuden deltaget i "Great place to work" siden 2008, og firmaet ikke været placeret dårligere end nummer fem.

Læs også om web-butikken, der åbnede fysiske butikker og derved skabte optur i net-butikken og om ministeriet, der forbyder BOYD, men i stedet køber gadgets til medarbejderne.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

BI-koordinator / IT & administrativ support

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job