Efter Steve Jobs er Apples innovation gået helt i stå

ComputerViews: En stribe Apple-opfindelser har skabt helt nye markeder og omkalfatret de eksisterende. Men innovationen hos Apple er gået i stå.

Artikel top billede

Steve Jobs præsenterer den første iPad i 2010.

Læs også:

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Sådan har Steve Jobs' død forandret Apple

Apples vilde aktie-succes klinger af: Måske har selskabet toppet

ComputerViews: Når it-historiebøgerne skal skrives engang i fremtiden, vil der være et pænt langt kapitel med titlen "Apples vilde årti."

Det vil formentlig blive indledt med lanceringen af iTunes og iPod i 2001 og afsluttet med lanceringen af den første iPad i 2010.

Med mindre der altså snart lanceres noget helt nyt og banebrydende fra Cupertino i Californien, hvorfra topchef Tim Cook styrer 72.800 ansatte og en butik med en årsomsætning på 900 milliarder kroner.

For Apples innovations-maskine ser ud til at mangle brændstof.

I nyere tid (i it-mæssig forstand) har den spyttet produkter ud, der har ændret spillereglerne i musikindustrien (iPod/iTunes), teleindustrien (iPhone), softwareindustrien (App Store) - og banet vejen for nyt marked for tablets (iPad).

Kaptajn Cook ved roret

Det var Steve Jobs, der stod på scenen, let foroverbøjet og med et fængende blik i øjnene, og præsenterede disse produkter.

Det siger sig selv, at han ikke havde kunnet gøre det, hvis det ikke var for de mange tusinde Apple-medarbejderes indsats, men det var i sidste ende ham, der var eksponent for Apple-innovationen.

I dag tilfalder den ære Tim Cook.

Den tidligere driftschef har vist sig yderst kompetent som CEO hvad angår de økonomiske resultater, siden Steve Jobs trådte tilbage som direktør på grund af kræftsygdommen.

Apples innovation har imidlertid ikke været imponerende i de år, der er gået med kaptajn Cook ved roret.

Apple er bestemt ikke en synkende skude - tværtimod - men selskabet har ikke, siden Steve Jobs gik bort i oktober 2011, skabt helt nye markeder eller vendt op og ned på eksisterende markeder.

Ur og fjernsyn fra Apple

Hvis man skal vælge den positive vinkel på Apples aktuelle situation, er det, at selskabet helt bevidst har trådt diskret på innovations-bremsen.

Forklaringen:

Apple har over de seneste år solgt så uendeligt mange iPhones og iPads, at pengene måned for måned er væltet ind i den i forvejen bugnende pengetank.

Hvorfor spytte helt nye produkt-kategorier på markedet, når investorerne allerede jubler, og kunderne fortsat strømmer til?

Hvorfor ikke vente med den der næste iGadget, til euforien klinger af - vente til alle antager, at Apple er ved at gå i stå?

Voilá - så kan Apple overraske alle kritikerne ved at sparke gang i et helt nyt forretningseventyr med den maksimale forretningsmæssige effekt.

Det er ved at være på tide

Hvis det er den strategi, der ligger på Tim Cooks iPad, sidder han formentlig netop nu og tygger på, om det er ved at være tid til det store trylleshow.

Produktet, som han kunne hive op af hatten, kunne meget vel være det Apple-ur, som alle taler om i disse måneder, eller Apple-fjernsynet, som efterhånden har været ventet længe blandt fans og analytikere.

Det vil være noget helt nyt på Apples hylder; noget, der skaber helt nye forretningsområder for selskabet.

Ingen af delene er dog endnu lanceret. Indtil videre er det blot vedholdende rygter. Og vil de, når/hvis de lanceres, rent faktisk kunne gøre det samme for Apple, som iPod, iPhone og iPad har været i stand til?

Eller er tryllestaven forsvundet?

De produkter, som Tim Cook hidtil har præsenteret som direktør, har først og fremmest været nye versioner af allerede eksisterende produkter - heriblandt iPhone 5, iPad Mini og Macbook Pro'er med Retina-skærme.

Når han endelig har præsenteret noget helt nyt som Apples egen korttjeneste, har det haft den stik modsatte effekt, end det var hensigten: Utilfredse kunder.

Her er Apples krise

Den manglende innovation fra Apples side får stadig flere til at stille spørgsmålet, om selskabet er ved at gå i stå?

Mest tydeligt ses denne nervøsitet måske på Apples aktiekurs, der efter at have været skudt helt vildt og tovligt i vejret, nu over det seneste halve år har oplevet en ganske voldsom nedtur.

Konkurrenterne er naturligvis klar til at udnytte den situation, at det er længe siden, Apple for alvor har overrasket verden.

Senest har Thorsten Heins fra Blackberry uddelt denne lille stikpille til Apple:

"Historien gentager sig selv ... innovationen i vores industri er så markant, at hvis du ikke innoverer med den hastighed, så kan du ret hurtigt blive erstattet. Brugergrænsefladen på iPhone er, med al respekt for hvad denne opfindelse var, nu fem år gammel," udtaler direktøren til et australsk nyhedsmedie.

Man skal naturligvis ikke lægge for meget i den udtalelse, når den kommer fra en virksomhed, der kæmper for et smartphone-comeback. 

Omvendt må man erkende, at Thorsten Heins i det store hele har ret.

iPhone-styresystemet har modtaget adskillige opdateringer med nye funktioner gennem de seneste fem år - men konceptet med ikoner er stadig, som det altid har været. 

Måske fordi det bare virker, måske fordi Apple endnu ikke har fundet på det næste banebrydende koncept?

Ingen priser til Apple

Et andet eksempel på Apples forsvundne tryllestav: 

Hvert år på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, kåres verdens bedste mobilprodukter fra det forgangne år.

Apple har tidligere vundet med blandt andet iPad og iPhone, men i 2013-udgaven fik Apple nul og niks - i stedet gik prisen for den bedste smartphone eksempelvis til Samsung for Galaxy S3.

Og apropos Samsung så er den nye Galaxy S4 et eksempel på en ny smartphone, der rent feature-mæssigt giver Apples iPhone 5 baghjul.

Apples store styrke

Nu har Apple som bekendt altid været en mester i at skabe produkter, der låner teknologier og funktioner fra andre produkter - men bare er mere sammenhængende og velfungerende.

iPod var ikke den første MP3-afspiller, iPhonen var ikke den første smartphone, og iPad var ikke - slet ikke - den første tablet.

Men det var de produkter, der realiserede mainstream-gennembruddet ved at være lige præcis det, forbrugerne efterspurgte - og ved at blive lanceret på det helt rigtige tidspunkt.

Det kan et Apple-ur måske være det næste eksempel på, og det kan et Apple-fjernsyn måske også blive.

Men så igen: Ingen af delene er endnu lanceret.

Apples innovations-maskine er gået i stå. Spørgsmålet er, hvornår Tim Cook sparker gang i den igen?

Hvis han altså kan finde tryllestaven.

Læs også:

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Sådan har Steve Jobs' død forandret Apple

Apples vilde aktie-succes klinger af: Måske har selskabet toppet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car