Sådan vil start-up forbedre teleselskabers kundeservice

Teleoperatører begynder at åbne øjnene for dansk start up-virksomhed, der gør det billigere at drive mobilnetværket. Læs hvordan her.

Artikel top billede

I en tid hvor teleoperatørerne konstant presses af faldende indtjening, og hvor kunderne kommer og går lidt for hurtigt, er der konstant fokus på at gøre tingene på en smartere måde.

Det nyder man lige nu godt af hos den lille nordjyske start up-virksomhed, 2operate, hvis løsning især er til gavn for teleselskabernes kundeservice-afdelinger.

For mens netværksfejlfinding normalt foregår i operatørernes back office, gør 2operates softwareløsning også ganske almindelige kundeservice-medarbejdere i stand til at opdage og identificere fejl i netværket.

Med andre ord kan kundeservice-folk uden hjælp fra back office forklare kunderne, hvad der er galt, og sætte en løsning på problemet i gang hurtigt.

At teleoperatørerne er ved at få øjnene op for de fordele, det giver, både i forhold til håndtering af kundeklager og i en mere effektiv intern kommunikation om tekniske fejl, tyder 2operates ordrebog på.

Lettisk ordre

Det er nemlig netop nu lykkedes at få årets anden udenlandske ordre i hus, denne gang hos Letlands største mobiloperatør, LMT, der har cirka en million kunder.

"Vi har været i konkurrence med nogle af branchens allerstørste spillere, så vi har i den grad bevist, at vores koncept holder. Desuden betyder ordren, at vi nu er kommet dertil, hvor vi tjener flere penge, end vi bruger, hvilket er en vigtig milepæl for en opstartsvirksomhed af vores type," lyder det fra Lars Moltsen, direktør i 2operate.

Seneste regnskab for 2011-12 viser en omsætning på 823.000 kroner og et negativt resultat på 768.000 kroner.

Derfor er vi bedre end store spillere

Han tilføjer, at softwareløsningen fungerer på mobilnetværk fra Ericsson, Nokia og Huawei, og er tilpasset både 2G, 3G og 4G-teknologien.

Med andre ord er softwaren, der bygger på såkaldte bayesianske net, allerede nu klar til at køre på omtrent 90 procent af verdens mobilnetværk.

Tidligere på året lykkedes det at underskrive en aftale med Færøernes svar på TDC, Færøya Tele, og i Danmark er Telia at finde på kundelisten hos virksomheden, der blev stiftet i 2009.

Lars Moltsen har en klar ide om, hvorfor 2operate har sin berettigelse på markedet.  

"I gamle dage har teleselskabernes udfordring været at få netværket op at køre, mens der nu er mere fokus på løbende at drive nettet på en omkostningsbevidst måde. Og dem, der leverer netværksudstyret er ikke nødvendigvis dem, der kan udvikle den software, der skal til for at drive det billigst," lyder det fra Lars Moltsen.

Han tilføjer, at hvor de store netværksleverandører kommer med en hardware-vinkel på tingene ved først og fremmest at være udstyrsleverandører, ser en virksomhed som 2operate tingene fra softwaresiden og udnytter samtidig sin viden inden for matematik og kunstig intelligens.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S