Artikel top billede

Sådan vil start-up forbedre teleselskabers kundeservice

Teleoperatører begynder at åbne øjnene for dansk start up-virksomhed, der gør det billigere at drive mobilnetværket. Læs hvordan her.

I en tid hvor teleoperatørerne konstant presses af faldende indtjening, og hvor kunderne kommer og går lidt for hurtigt, er der konstant fokus på at gøre tingene på en smartere måde.

Det nyder man lige nu godt af hos den lille nordjyske start up-virksomhed, 2operate, hvis løsning især er til gavn for teleselskabernes kundeservice-afdelinger.

For mens netværksfejlfinding normalt foregår i operatørernes back office, gør 2operates softwareløsning også ganske almindelige kundeservice-medarbejdere i stand til at opdage og identificere fejl i netværket.

Med andre ord kan kundeservice-folk uden hjælp fra back office forklare kunderne, hvad der er galt, og sætte en løsning på problemet i gang hurtigt.

At teleoperatørerne er ved at få øjnene op for de fordele, det giver, både i forhold til håndtering af kundeklager og i en mere effektiv intern kommunikation om tekniske fejl, tyder 2operates ordrebog på.

Lettisk ordre

Det er nemlig netop nu lykkedes at få årets anden udenlandske ordre i hus, denne gang hos Letlands største mobiloperatør, LMT, der har cirka en million kunder.

"Vi har været i konkurrence med nogle af branchens allerstørste spillere, så vi har i den grad bevist, at vores koncept holder. Desuden betyder ordren, at vi nu er kommet dertil, hvor vi tjener flere penge, end vi bruger, hvilket er en vigtig milepæl for en opstartsvirksomhed af vores type," lyder det fra Lars Moltsen, direktør i 2operate.

Seneste regnskab for 2011-12 viser en omsætning på 823.000 kroner og et negativt resultat på 768.000 kroner.

Derfor er vi bedre end store spillere

Han tilføjer, at softwareløsningen fungerer på mobilnetværk fra Ericsson, Nokia og Huawei, og er tilpasset både 2G, 3G og 4G-teknologien.

Med andre ord er softwaren, der bygger på såkaldte bayesianske net, allerede nu klar til at køre på omtrent 90 procent af verdens mobilnetværk.

Tidligere på året lykkedes det at underskrive en aftale med Færøernes svar på TDC, Færøya Tele, og i Danmark er Telia at finde på kundelisten hos virksomheden, der blev stiftet i 2009.

Lars Moltsen har en klar ide om, hvorfor 2operate har sin berettigelse på markedet.  

"I gamle dage har teleselskabernes udfordring været at få netværket op at køre, mens der nu er mere fokus på løbende at drive nettet på en omkostningsbevidst måde. Og dem, der leverer netværksudstyret er ikke nødvendigvis dem, der kan udvikle den software, der skal til for at drive det billigst," lyder det fra Lars Moltsen.

Han tilføjer, at hvor de store netværksleverandører kommer med en hardware-vinkel på tingene ved først og fremmest at være udstyrsleverandører, ser en virksomhed som 2operate tingene fra softwaresiden og udnytter samtidig sin viden inden for matematik og kunstig intelligens.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere


MS Power Platform - hvad kan det for dig?

Med Microsoft Power Platform kan virksomhederne både visualisere og dele deres data helt uden kendskab til at kunne kode og digitalisere arbejdsgange. Hør hvordan en række danske virksomheder anvender platformen i store dele af virksomheden – og med succes.

24. august 2021 | Læs mere


Opgøret med legacy-systemer: Få styr på mulighederne, planen og businesscasen

I en verden hvor alt forandres konstant, og hvor kravene til virksomhedernes digitale formåen vokser, er der stadig mange organisationer og virksomheder, der bliver hæmmet af deres legacy-systemer. Det kan være en lang og hård rejse at afskaffe disse systemer, men på sigt kan virksomhederne høste frugt af deres arbejde.

25. august 2021 | Læs mere






Premium
Efter kæmpeinvestering: Danske Dixa skal firdoble antallet af udviklere
På halvandet år skal det unge it-selskab Dixa firdoble holdet af produktudviklere fra 75 til 300. Sådan lyder ambitionen hos det danske selskab, der netop har modtaget en kapitalindsprøjtning på 660 millioner kroner.
Computerworld
Gigantisk kollektivt nedbrud rammer flere internationale hjemmesider
Igen var flere internationale hjemmesider ude af drift. En fejl ramte over 50 af de største internationale websites tordag aften. Se alle detaljer on nedbruddet her.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
Job & Karriere
Så meget kan du tjene: Disse stillinger giver den højeste løn i den danske it-branche lige nu
Du skal have ledelsesansvar, hvis du vil helt tops i lønhierakiet i den danske it-branche, viser nye tal. Se hvor meget du kan tjene i de stillinger i it-branchen, der giver den højeste månedsløn lige nu.
White paper
End-to-end Server Security: Hvad er det – og hvordan kan det styrke din forretning?
Hvorfor bør serverbaseret sikkerhed være en kritisk del af din sikkerhedsinfrastruktur – og hvordan sikrer du, at din hardware kan leve op til kravene? Læs mere i dette whitepaper.