Nyt fokus: Angry Birds-firma tjener kassen på nyt område

Selskabet bag Angry Birds har på et år fordoblet sin omsætning. Hemmeligheden er en helt ny kurs for forretningen. Se her, hvor pengene kommer fra.

Artikel top billede

Det finske selskab Rovio, der står bag app-successen Angry Birds, ser ud til at have fundet en guldbestrøet kurs, der peger ud over smartphone- og tablet-verdenen og de konstante krav om relanceringer og nye apps.

Rovio kommer ud af regnskabsåret 2012 med en fordobling af omsætningen.

Den kraftige stigning skyldes især, at selskabet har tredoblet salget af merchandise til Angry Birds-spillet, der sammen med Rovios øvrige app-spil spilles af op mod en kvart milliard brugere.

Ifølge selskabet blev der i 2012 solgt Angry Birds-merchandise for 68,5 millioner euro (510 millioner kroner) - eller 45 procent af Rovios samlede omsætning.

Netto-indtjeningen steg med 56,8 procent til 55,5 millioner euro (413 millioner kroner)

"Rovio er vokset fra at være et fænomen til at være en succesfuld, global virksomhed," lyder det fra Mikael Hed, der er administrerende direktør i selskabet.

Skal være underholdningsselskab

Han siger til Financial Times, at Rovio siden 2010 har arbejdet målrettet på at udvikle sig til at være et underholdnings-selskab.

Rovia har sammenlagt i sin portefølje blot ni spil. Heraf ligger de fem i blandt de 100 mest solgte apps i Apples iTunes Store, hvor de i alt er blevet downloadet 1,7 milliarder gange.

Men det er ikke her, at guldgruben ligger.

Det er derimod i det kendskab til figurerne, som spillet giver og som selskabet udnytter til at sælge legetøj, papirvarer, klistermærker og meget andet.

Selskabet har fornylig lanceret en Angry Birds-tegnefilm-serie, Angry Birds Toons. Der er indtil videre planlagt 52 afsnit på hver cirka tre minutter.

På tegnebrættet er også en 3D-spillefilm, som skal være klar i 2016.

Ekstrem konkurrence

Ifølge Financial Times er der ekstrem konkurrence i app-butikkerne, hvor der hvert år lanceres mange tusinder spil, som alle kæmper om kundernes flygtige opmærksomhed.

Strategisk innoviations-konsulent i TechSavvy, Scott Steinberg, siger til avisen, at mange virksomheder nu satser på at lancere færre apps, som til gengæld får hele armen, hvis de hitter.

"Rovio havde mange fiaskoer, inden selskabet fik et hit. Nu har selskabet sat alle sejl på det hit, som det fik," siger han.

Læs også:

10 gode gratis spil til Android

Her er årets mest populære download fra App Store

Her er årets bedste apps til Android og iPhone

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S