Artikel top billede

Arkivfoto af en krøllet iPhone 4.

Top-CIO: Sådan fikser vi firmaets ødelagte iPhones

Hos Københavns Lufthavne oplever man ugentligt en håndfuld ødelagte smartphones, som skal fikses i en ruf. Læs her, hvordan lufthavnens it-direktør har planlagt sig ud af den manøvre.

2.133 iPhones.

Så mange smartphones har personalet i Københavns Lufthavne lige fra rengøringsassistenterne over håndværkere til administrativt personale og oppe på direktørgangene.

I lighed med smartphone-livet hos private forbrugere går disse telefoner af og til i stykker.

Derfor har lufthavnens it-direktør Christian Poulsen lagt en strategi for, hvordan telefonerne hurtigst muligt kan komme tilbage i hænderne på den rette ejermand.

Arbejdsredskab

"Hos os er iPhone 5 et helt almindeligt arbejdsredskab på linje med håndværkerens hammer, og det er ekstremt vigtigt, at vi ikke skal vente for længe på at få ødelagte telefoner tilbage," forklarer Christian Poulsen.

For at undgå uheld i første omgang har lufthavnen pakket størstedelen af sine telefoner ind i en hårdfør indpakning - en såkaldt otterbox - som kan modstå de fleste slag og uheld, og som gør telefonen relativ vand- og støvtæt.

"Vi havde forleden en iPhone, der blev kørt over af en lastbil, godt nok i sne, men den overlevede behandlingen, fordi den var pakket godt ind," fortæller lufthavnens it-direktør Christian Poulsen.

Sådan kører reparationen

Når en telefon alligevel er ude for et uheld, det være sig en smadret skærm, hakkende software eller en Home-knap, der ikke virker, så er første skridt at sende den til lufthavnens interne servicedesk.

Statistisk set har lufthavnen omkring fem telefoner, der ugentligt bliver sendt til servicedesken, som afhjælper cirka halvdelen af alle problemerne på stedet.

Hvis skaden er mere kompleks, bliver de resterende telefoner sendt videre til lufthavnens teleselskab, 3's, underleverandør Number1Service, som enten reparerer telefonen eller giver lufthavnen en spritny iPhone 5.

Og den aftale er Christian Poulsen særdeles godt tilfreds med.

"Da vi indgik smartphone-aftalen, tænkte vi meget på, hvordan vedligeholdelsen skulle fungere. I vores aftale har vi en fast pris og faste leveringstider på nye eller reparerede telefoner," siger Christian Poulsen.

Reparation er krigsomkostninger

Mere konkret ligger lufthavnens pris for reparation/en erstatsningstelefon på "godt 1.000 kroner", og leveringstiden er på maksimalt fem dage.

"Vi kan se, at selv om vores smartphones er mere skrøbelige med langt flere funktioner end tidligere benyttede telefoner, så har vi omtrent samme antal reparationer, som dog er noget dyrere end tidligere," lyder det fra Christian Poulsen.

Så meget betaler lufthavnen i smartphone-reparationer

Han anslår, at Københavns Lufthavne bruger omkring 130.000 kroner årligt på reparationer og erstatningstelefoner ud af et samlet mobiltelefonbudget på seks millioner kroner inklusiv hardware, drift og abonnementer.

"Vores reparationsomkostninger er reelt krigsomkostninger, og det er også noget, vi har budgetteret med fra starten, og det er ikke en post, der stikker ud i det samlede budget på nogen måder," forklarer Christian Poulsen.

Behov for strømlinet reparation

Han fortæller, at lufthavnen i visse tilfælde sagtens kunne være gået til uautoriserede iPhone-reparatører, da måske i enkelte tilfælde ville være en billigere reparation, men samlet vil det ødelægge business casen for lufthavnen.

"Vi har brug for en strømlinet logistik, hvor vi ikke skal bruge tid på transport og stå og vente en time eller to på, at en telefon bliver repareret hos en lokal forhandler. Samtidig kan vi få lånetelefoner fra vores teleselskab, så det kan slet ikke betale sig for os at gå til andre reparatører," lyder det fra Christian Poulsen.

Hans råd til andre it-ledere er derfor, at når medarbejderne bliver udstyret med en dyr smartphone, så er det vigtigt, at de først og fremmest føler ejerskab over telefonen.

"Når det er folks egen ejendom, så er de meget mere beskyttende over for den, end når de tager en walkie talkie fra væggen blandt 100 andre walkie talkier," siger han.

Derefter skal de dyre smartphones pakkes godt ind, de ansatte skal undervises i korrekt håndtering, og sidst - men ikke mindst - skal chefen selv have sammensat en gedigen reparationsaftale med telefon-leverandøren, der i dette tilfælde er teleselskabet 3.

"For os har det været vigtig at få en fast pris og leveringstidspunkt, så vi hele tiden kan holde øje med reparationsbudgettet," siger Christians Poulsen.

Københavns Lufthavnes it-direktør kommer dermed aldrig i kontakt med Apples officielle reparationsværksteder, som en uautoriseret iPhone-reparatør for nyligt har kritiseret i stærke vendinger.

Den historie kan du læse her: Dansk iPhone-reparatør: Så arrogant er Apple.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Går du glip af fordelene ved at være på flere online markedspladser?
Der er store fordele ved at være på flere e-handelskanaler – men potentielt også mere besvær. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du optimerer indsatsen og samler det hele i én platform.