BREAKING:Preben Damgaard er død

Artikel top billede

Det vrimler med CRM-apps i Apples App Store.

Magtskifte på CRM-markedet: Her er de hotteste løsninger

Mobile løsninger er i fokus på CRM-markedet, hvor det vrimler med smarte apps, som medarbejderne kan installere uden videre.

Cloud og mobilitet er to af de mest markante it-trends i disse år.

Det gælder ikke mindst på CRM-markedet, hvor cloud-løsningerne løber fra de klassiske systemer, hele app-tankegangen for alvor vinder frem, og løsningerne i det hele taget bliver mere agile.

De fleste CRM-leverandører har således kastet sig over cloud-leverancemodellen, og de forsøger samtidig at levere de mobile løsninger, kunderne i stigende grad efterspørger.

Det ses blandt andet i de forskellige app stores, hvor der allerede næste år vil være flere end 1.200 forskellige CRM-apps ifølge Gartner.

I 2012 var der ifølge analysefirmaet blot 200 apps i CRM-kategorien.

Nemt med apps - men tænk dig om

Gartner anbefaler, at man tænker sig godt om med den mobile CRM.

Konkret skal man kigge på efterspørgslen blandt kunderne, det interne kompetence-behov, kontrollen i form af strategi-ejerskab og -ansvar - og så bør man lave en risikoanalyse af, hvad der kan afspore og påvirke strategien.

Samtidig vil det mobile fokus komme til at påvirke leverandørerne:

"Leverandører af CRM-applikationer vil blive tvunget til at beslutte sig for, hvilken type mobil CRM, der skal understøttes, ligesom de skal gøre deres funktionalitet egnet til at blive brudt op i mindre løsninger og taget i brug som apps," skriver Gartner.

"Skiftet til apps vil skabe en konkurrencefordel for nogle CRM-leverandører, men de er nødt til at belsutte sig for, om de vil stille gratis apps til rådidhed, betalte versioner eller begge dele."

Påvirker it-strategien

Olav Frølich, der er partner og rådgiver i Devoteam, har forklaret til Computerworld, at virksomheder i stigende grad begynder at sammensætte it-miljøet på en måde, der gør op med væg-til-væg-tankegangen.

Det har blandt andet medført, at hele app-tankegangen, som vi kender fra vores private smartphones og tablets, i dag også finder vej ind i virksomhederne - blandt i form af CRM-apps.

"Når der kommer et alternativt tilbud, så er det i dag nemmere at hoppe på den vogn. Det er en brug-og-smid-væk kultur, som man ikke tidligere har set inden for professionel it," har Olav Frølich forklaret.

Olav Frølich mener dog samtidig, at der opstår nye problemstillinger, når forskellige afdelinger i virksomheden begynder at træffe egne it-beslutninger.

"Hvis man laver en beslutning hen over hovedet på ens it-afdeling, glemmer man måske at tænke hele vejen rundt om ens behov."

"Der kommer lynhurtigt et behov for, at man skal have integration mellem det eksterne system og det, man har stående i kælderen."

Det markante fokus på apps og cloud er med til at ændre styrkeforholdet blandt leverandørerne på CRM-markedet.

Magtskifte på CRM-markedet

Gartner skriver, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.

Salcesforce.com oplevede fra 2011 til 2012 en vækst i omsætningen på 26 procent, mens SAP kun voksede 0,1 procent, skriver Gartner.

Et eksempel på de nye Salesforce-kunder er danske Ecco, der valgte denne løsning frem for SAP CRM.

Sådan ser det danske marked ud

IDC Danmark kan også se, at cloud-CRM vinder frem i danske virksomheder.

"Vi estimerer, at cirka 20 procent af markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende," har Anders Ebbesen fra IDC forklaret.

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år."

Det var ifølge IDC's tal SAP, der dominerede det danske marked i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.

Læs også:

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Sådan ændres systemerne

Denne trend kan forandre dit it-setup totalt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere