Magtskifte på CRM-markedet: Her er de hotteste løsninger

Mobile løsninger er i fokus på CRM-markedet, hvor det vrimler med smarte apps, som medarbejderne kan installere uden videre.

Artikel top billede

Det vrimler med CRM-apps i Apples App Store.

Cloud og mobilitet er to af de mest markante it-trends i disse år.

Det gælder ikke mindst på CRM-markedet, hvor cloud-løsningerne løber fra de klassiske systemer, hele app-tankegangen for alvor vinder frem, og løsningerne i det hele taget bliver mere agile.

De fleste CRM-leverandører har således kastet sig over cloud-leverancemodellen, og de forsøger samtidig at levere de mobile løsninger, kunderne i stigende grad efterspørger.

Det ses blandt andet i de forskellige app stores, hvor der allerede næste år vil være flere end 1.200 forskellige CRM-apps ifølge Gartner.

I 2012 var der ifølge analysefirmaet blot 200 apps i CRM-kategorien.

Nemt med apps - men tænk dig om

Gartner anbefaler, at man tænker sig godt om med den mobile CRM.

Konkret skal man kigge på efterspørgslen blandt kunderne, det interne kompetence-behov, kontrollen i form af strategi-ejerskab og -ansvar - og så bør man lave en risikoanalyse af, hvad der kan afspore og påvirke strategien.

Samtidig vil det mobile fokus komme til at påvirke leverandørerne:

"Leverandører af CRM-applikationer vil blive tvunget til at beslutte sig for, hvilken type mobil CRM, der skal understøttes, ligesom de skal gøre deres funktionalitet egnet til at blive brudt op i mindre løsninger og taget i brug som apps," skriver Gartner.

"Skiftet til apps vil skabe en konkurrencefordel for nogle CRM-leverandører, men de er nødt til at belsutte sig for, om de vil stille gratis apps til rådidhed, betalte versioner eller begge dele."

Påvirker it-strategien

Olav Frølich, der er partner og rådgiver i Devoteam, har forklaret til Computerworld, at virksomheder i stigende grad begynder at sammensætte it-miljøet på en måde, der gør op med væg-til-væg-tankegangen.

Det har blandt andet medført, at hele app-tankegangen, som vi kender fra vores private smartphones og tablets, i dag også finder vej ind i virksomhederne - blandt i form af CRM-apps.

"Når der kommer et alternativt tilbud, så er det i dag nemmere at hoppe på den vogn. Det er en brug-og-smid-væk kultur, som man ikke tidligere har set inden for professionel it," har Olav Frølich forklaret.

Olav Frølich mener dog samtidig, at der opstår nye problemstillinger, når forskellige afdelinger i virksomheden begynder at træffe egne it-beslutninger.

"Hvis man laver en beslutning hen over hovedet på ens it-afdeling, glemmer man måske at tænke hele vejen rundt om ens behov."

"Der kommer lynhurtigt et behov for, at man skal have integration mellem det eksterne system og det, man har stående i kælderen."

Det markante fokus på apps og cloud er med til at ændre styrkeforholdet blandt leverandørerne på CRM-markedet.

Magtskifte på CRM-markedet

Gartner skriver, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.

Salcesforce.com oplevede fra 2011 til 2012 en vækst i omsætningen på 26 procent, mens SAP kun voksede 0,1 procent, skriver Gartner.

Et eksempel på de nye Salesforce-kunder er danske Ecco, der valgte denne løsning frem for SAP CRM.

Sådan ser det danske marked ud

IDC Danmark kan også se, at cloud-CRM vinder frem i danske virksomheder.

"Vi estimerer, at cirka 20 procent af markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende," har Anders Ebbesen fra IDC forklaret.

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år."

Det var ifølge IDC's tal SAP, der dominerede det danske marked i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.

Læs også:

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Sådan ændres systemerne

Denne trend kan forandre dit it-setup totalt

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job