Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Derfor skal CSC i gang med at fyre igen

Danske CSC har gang i historisk stor omstilling, men er samtidig ramt af et hav uheldige hændelser.

CSC i Danmark har med varslingen om at skære yderligere 200 stillinger væk sat en tyk streg under den kæmpe omstillingsproces, som selskabet er i gang med.

Det forklarer IDC-analytiker Jan Horsager, der har fulgt selskabet i efterhånden en del år.

"Det er voldsomme ændringer. Men omvendt er det også en naturlig udvikling," fortæller han.

For it-servicevirksomheder i dag skal have et toptrimmet leveranceapperat for at kunne konkurrere på blandt andet pris.

Det betyder i praksis, at virksomheder som CSC bliver nødt til at omstille sin organisation, så man har salg og forankring lokalt - men altså også får lavet de ting, der er smartest og billigst at lave i udlandet der.

"I år taler vi altså i bedste fald to procents vækst i markedet for it-service, og derfor er det afgørende for leverandører af it-service at optimere leverancemodellen for på en gang at kunne levere bedst og billigst. Det betyder, at en del af den produktion, der tidligere har været lønsom i Danmark, må flytte," fortæller Jan Horsager.

Samtidig ligger den nye tilpasning fint i forlængelse af CSC´s globale strategi på området, hvor der for nylig blev iværksat en stor, global plan for netop at udnytte den internationale leverancemodel bedre.

Ramt af the "perfect storm"

Imidlertid er CSC i Danmark også ramt af det, som IDC-analytikeren betegner som "the perfect storm" - altså hvor en stribe uheldige hændelser rammer samtidigt og nærmest forstærker hinanden.

For en ting er presset på prisen fra i øvrigt mere og mere modne danske kunder, men samtidig har selskabet været i en hård arbejdsmarkedskonflikt.

Den gik langt hen af vejen ud på at gøre op med fordelagtige vilkår, der var bygget op i de "fede år".

Et ofte brugt eksempel er den berømte "bænk" hos CSC, som var dyr for virksomheden.

Derfor har man også tidligere måtte gøre op med det via store fyringsrunder.

Oveni brokkede flere storkunder sig over kvaliteten af den service, som CSC leverede. Blandt andet Skat brokkede sig højlydt over et specifikt projekt.

Regnskabet sidste år viste et dundrende underskud på næsten en milliard kroner. Arbejde har der altså været nok af for it-virksomheden for at rette skuden op.

Men selv selskabet har været igennem meget i Danmark - herunder en nylig nedskæring af bemandingen i landet, så skal man langtfra afskrive CSC.

"For CSC er Norden vigtig, og der sidder fortsat meget vigtige folk for koncernen i Norden og i Danmark," forklarer Jan Horsager, der peger på, at også flere andre af de store aktører har måtte tilpasse sin organisationen.

Således har da også IBM og KMD måtte sige farvel til folk for nylig.

Læs også: CSC Danmark fyrer igen: Nedlægger 200 stillinger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere