Mistanke om angreb: Sådan tackler Telenor nedbrud

Telenor har løst kundernes problemer efter et formodet massivt hacker-angreb. Nu er man ved at analysere hændelsesforløbet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Direkte adspurgt om Telenor har politianmeldt det hacker-angreb, som dets kunder angiveligt var udsat for i slutningen af sidste uge, er svaret nej.

Det oplyser selskabets pressechef Peter Glüsing til Computerworld.

"Vi har endnu ikke analyseret hændelsen i bund, men senere på ugen har vi et overblik over, hvad vi gør," forklarer han.

Imidlertid har selskabet fået løst problemerne i kølvandet på hændelsen.

Frustration havde bredt sig

For fredag formiddag var omkring 1.200 Telenor-kunder ramt af angrebet. 

Men allerede fredag ved 14-tiden fik selskabet løst de tekniske problemer.

"Der er dog nogle få hunderede kunder, der fortsat kan opleve udfordringer, fordi vi har måttet nulstille deres passwords. De skal kontakte vores kundeservice, så vil de blive hjulpet," hed det dengang fra Telenor.

Selskabet havde kaldt ekstra mandskab ind, og havde åbent fredag og lørdag. Men søndag var der lukket.

En enkelt kunde skrev da også på Telenors facebook-side lørdag aften, at vedkommende var skuffet.

"Nu kan jeg så forstå at problemet er løst med mails, men så skal vi vente til mandag fordi kundeservice er lukket! Kunne man ikke forestille sig at man satte ekstra medarbejdere på så vi alle kunne få mails igen??? Jeg er simpelthen så skuffet over hvordan I har løst det her!," skrev vedkommende lørdag klokken 19.54.

Læs også:
Kunder brokker sig over nedbrud hos Telenor

Telenor om it-problemer: Tyder på et angreb

Dugfrisk melding fra Telenor: Så mange kunder er ramt

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S