Artikel top billede

Coloplasts CIO: Jeg er glad for min manglende it-viden

Interview: Coloplasts CIO kendte en masse til økonomi, men knap så meget til teknologi, da han tiltrådte som it-chef i 2010, og det har faktisk været til hans fordel. Se her hvordan.

Årets CIO 2013: Et jobskifte fra finansafdelingen til it-afdelingen i 2010.

Det er den korte karrierebeskrivelse for Anders Skovgaard, som i dag er CIO i medico-virksomheden Coloplast.

Firmaet har hovedsæde i Humlebæk i Nordsjælland, hvor virksomheden har ligget siden 1957 og i den periode opbygget en børsnoteret forretning, der omsætter for cirka 11 milliarder kroner.

Pengene tjenes i mere end 100 lande og af cirka 8.000 ansatte. 

Siden 2006 har firmaet arbejdet benhårdt på at optimere it-processerne i virksomheden, og den proces har Anders Skovgaard siden 2010 stået som garant for. Det arbejde har nu betydet, at han er nomineret til Årets CIO i 2013. 

Egentlig er Anders Skovgaard cand.merc. med finansiering og regnskab som fokusområde. Eller med andre ord har han ikke brugt sin studietid i computerrummet med fingrene nede i bits og bytes.

Hans udgangspunkt i Coloplast var da også i en finansiel afdeling.

"I 2010 spurgte ledelsen, om jeg ville stå i spidsen for it, og efter en dialog omkring den forandringsagenda, der lå i forhold til it's rolle, valgte jeg at sige ja. En af hovedmissionerne var at gøre it mere forretningsorienteret for derved at få et parløb med resten af organisationen," fortæller Anders Skovgaard, da Computerworld møder ham i Humlebæk i forbindelse med nomineringen til Årets CIO.

En anden dagsorden var at øge engagementet blandt medarbejderne i it-afdelingen, der på det tidspunkt lå som et af de laveste i Coloplast. Og sidst, men ikke mindst, lød planen også på at reducere omkostningsbasen.

"Sådan lød opgaverne, som jeg sagde ja tak til tilbage i 2010, og den forandring har vi arbejdet på siden," siger it-chefen.

Placering af ansvar og roller

Coloplast har valgt at arbejde ud fra en række vinkler for eksempelvis at få defineret roller og ansvar, og for at få simplificeret og synliggjort organisationen så både it-ansatte og kollegaer bedre kan forstå, hvordan man driver it-projekter.

"Noget af det, jeg har haft rigtig meget fokus på, er ledelsesdelen, altså at drive en effektiv it-organisation," siger Anders Skovgaard.

"Tidligere blev it nok mere anset som en driftsenhed, der bare skulle spare så mange penge som muligt, mens den i dag er en ligeværdig del af forretningen. Min økonomiske baggrund har nok også betydet, at det er blevet mere naturligt at inddrage it i forretningen. Der har været en stor signalværdi i at vælge en person med min profil, ingen tvivl om det," fortsætter han.

"Det har handlet om at få ryddet op i organisationen for derved at sætte det rigtige hold. Desuden har det handlet om at kommunikere bedre, og derfor har vi blandt andet afsat tid, der er målrettet til it, i kommunikationsafdelingen."

Tidligere var retningen for it mere uklar, og derfor var Anders Skovgaards hovedopgave at binde it mere sammen med forretningen.

"Noget af det, vi er lykkedes med siden 2010, er at bygge en bro mellem disse to dele af virksomheden. Vi har reduceret medarbejderantallet og samtidig skabt en langt større tilfredshed blandt de it-ansatte. Desuden har den feedback, vi har fået af forretningen, været ganske fin," fortæller han om it-afdelingens forandring i de seneste små tre år.

Økonomibaggrund er ikke en hindring for it-chefen

Mange it-chefer kommer fra en baggrund i den tekniske verden og tilegner sig herefter de økonomiske kundskaber i form af efteruddannelse, men sådan er det ikke for Anders Skovgaard.

Hans kompetencer starter i den økonomiske verden, men det udgangspunkt ser han absolut ikke som en ulempe, tværtimod. 

Den manglende erfaring på det tekniske område anser han derfor heller ikke som en hæmsko.

"Slet ikke. Jeg ser mig som en leder af en organisation, der handler globalt. Det handler om at sætte en retning, og med hensyn til den mere praktiske it-drift handler det om at sætte det rigtige hold."

"Mandatet fra den øvrige ledelse og fra bestyrelsen har været helt klart, og det netværk jeg kom med, da jeg skiftede til it, har hjulpet mig enormt meget. Projektledelse og den økonomiske vinkel er mine stærke kompetencer, men efterhånden kommer it-forståelsen selvfølgelig også," fortæller it-chefen, der også finder tid til at løbe et maratonløb om året for at holde hovedet klart.

Simpelt er svært

Coloplast har produktionsfaciliteter til fremstilling af blandt andet stomi-, kontinens- og sårpleje-produkter i fem forskellige lande. Firmaets produkter sælges desuden i mere end 100 lande, og det giver et komplekst udgangspunkt for it.

Strategien har været at simplificere for at kunne tilbyde nogenlunde de samme tjenester kloden rundt.

"Da jeg blev spurgt af ledelsen, om jeg havde interesse i jobbet, var min første tanke, at det var en meget tung it-opgave. It-afdelingen er jo ikke altid det sted, man får den største ros. Snarere får man ris, når tingene ikke spiller."

"Men det, der gør it så spændende, er muligheden for at forandre tingene, det var en meget stor motivationsfaktor for mig. Man kan hele tiden gøre det bedre."

"Og it har været et langt mere spændende arbejdsområde, end jeg forestillede mig, da jeg startede. Samtidig er tempoet i it interessant. Da jeg startede var der næsten ingen, der snakkede om den mobile platform, som i dag er blevet hverdag."

En af de ting, der har været udfordrende i Coloplasts it-afdeling, har været at gøre it mere simpel.

"Tidligere kunne man godt opleve dele af virksomheden, der måske ikke var helt tilfredse med it, opbygge deres egen lille it-funktion. Det har vi fået ellimineret og samlet arbejdet i en fælles retning."

"Noget af det absolut sværeste er at gøre tingene simple samtidig med, at de virker. Der er en stor forandringsagenda i at indføre ny teknologi, hvor brugeren skal gøre noget andet, fordi vi mener, det er det bedste."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere


AI - bliv klogere på de kloge algoritmer

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, hvorpå vi arbejder og driver virksomhed. Der er imidlertid mange teknologiske, forretningsmæssige, strategiske, ledelsesmæssige og organisatoriske overvejelser, der er helt nødvendige, hvis man skal have succes med kunstig intelligens. Hør blandt andet om, hvordan du kommer godt igang med AI og machine learning

14. december 2021 | Læs mere