Coloplasts CIO: Jeg er glad for min manglende it-viden

Interview: Coloplasts CIO kendte en masse til økonomi, men knap så meget til teknologi, da han tiltrådte som it-chef i 2010, og det har faktisk været til hans fordel. Se her hvordan.

Årets CIO 2013: Et jobskifte fra finansafdelingen til it-afdelingen i 2010.

Det er den korte karrierebeskrivelse for Anders Skovgaard, som i dag er CIO i medico-virksomheden Coloplast.

Firmaet har hovedsæde i Humlebæk i Nordsjælland, hvor virksomheden har ligget siden 1957 og i den periode opbygget en børsnoteret forretning, der omsætter for cirka 11 milliarder kroner.

Pengene tjenes i mere end 100 lande og af cirka 8.000 ansatte. 

Siden 2006 har firmaet arbejdet benhårdt på at optimere it-processerne i virksomheden, og den proces har Anders Skovgaard siden 2010 stået som garant for. Det arbejde har nu betydet, at han er nomineret til Årets CIO i 2013. 

Egentlig er Anders Skovgaard cand.merc. med finansiering og regnskab som fokusområde. Eller med andre ord har han ikke brugt sin studietid i computerrummet med fingrene nede i bits og bytes.

Hans udgangspunkt i Coloplast var da også i en finansiel afdeling.

"I 2010 spurgte ledelsen, om jeg ville stå i spidsen for it, og efter en dialog omkring den forandringsagenda, der lå i forhold til it's rolle, valgte jeg at sige ja. En af hovedmissionerne var at gøre it mere forretningsorienteret for derved at få et parløb med resten af organisationen," fortæller Anders Skovgaard, da Computerworld møder ham i Humlebæk i forbindelse med nomineringen til Årets CIO.

En anden dagsorden var at øge engagementet blandt medarbejderne i it-afdelingen, der på det tidspunkt lå som et af de laveste i Coloplast. Og sidst, men ikke mindst, lød planen også på at reducere omkostningsbasen.

"Sådan lød opgaverne, som jeg sagde ja tak til tilbage i 2010, og den forandring har vi arbejdet på siden," siger it-chefen.

Placering af ansvar og roller
Coloplast har valgt at arbejde ud fra en række vinkler for eksempelvis at få defineret roller og ansvar, og for at få simplificeret og synliggjort organisationen så både it-ansatte og kollegaer bedre kan forstå, hvordan man driver it-projekter.

"Noget af det, jeg har haft rigtig meget fokus på, er ledelsesdelen, altså at drive en effektiv it-organisation," siger Anders Skovgaard.

"Tidligere blev it nok mere anset som en driftsenhed, der bare skulle spare så mange penge som muligt, mens den i dag er en ligeværdig del af forretningen. Min økonomiske baggrund har nok også betydet, at det er blevet mere naturligt at inddrage it i forretningen. Der har været en stor signalværdi i at vælge en person med min profil, ingen tvivl om det," fortsætter han.

"Det har handlet om at få ryddet op i organisationen for derved at sætte det rigtige hold. Desuden har det handlet om at kommunikere bedre, og derfor har vi blandt andet afsat tid, der er målrettet til it, i kommunikationsafdelingen."

Tidligere var retningen for it mere uklar, og derfor var Anders Skovgaards hovedopgave at binde it mere sammen med forretningen.

"Noget af det, vi er lykkedes med siden 2010, er at bygge en bro mellem disse to dele af virksomheden. Vi har reduceret medarbejderantallet og samtidig skabt en langt større tilfredshed blandt de it-ansatte. Desuden har den feedback, vi har fået af forretningen, været ganske fin," fortæller han om it-afdelingens forandring i de seneste små tre år.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
KMD kan nærme sig halvering af medarbejderstaben i Danmark på få år: Så mange ansatte har selskabet sagt farvel til
For fem år siden var KMD det største danske it-selskab, men over årene er medarbejderstaben i Danmark faldet dramatisk. Ifølge en lækket PowerPoint fortsætter tendensen i 2021. Se den voldsomme nedgang i antallet af ansatte hos KMD her.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.