Derfor risikerer danske webbutikker at sakke bagud

De danske e-butikker får langt fra det optimale ud af danskernes købe-trang. Se her, hvor e-butikkerne stadig får bank af de fysiske butikker.

Artikel top billede

Når danske kunder skal handle ind på danske hjemmesider, så sker det ofte i et nøje planlagt mønster, hvor der ikke er tid til svinkeærinder.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har spurgt 1.372 e-handlende danskere om, hvorvidt deres køb var planlagt eller et impulskøb, og 76 procent svarer, at der var tale om et planlagt køb. 

Det vil sige, at kun en fjerdedel af alle danske køb på nettet opstår som følge af en umiddelbar lyst.

Det billede er vendt helt om i supermarkedernes fysiske verden, hvor 70 procent af alle indkøb ifølge den tyske handelsprofessor Alexander Hennigs bog 'Zur Kasse, Schnäppchen' sker som følge af en impulsiv lyst.

"Når kun 30 procent af det, vi køber, er velovervejet, skyldes det, at supermarkederne er langt dygtigere og udspekulerede, end forbrugerne ved,"  har Alexander Hennig tidligere forklaret til 24Timer.

Billedet med tekst er dødt

Sammenligningen mellem e-butikker og fysiske supermarkeder er ikke helt i øjet, da e-butikkerne har alt fra brugte biler til dyre computere på de virtuelle hylder, mens supermarkederne frister med letfordøjelige slagtilbud på vej mod kassen.

Men tendensen om manglende impulskøb på nettet modsat de fysiske butikker kan direktør Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, godt genkende.

"Vi er ikke helt dygtige nok endnu," erkender hun og fortsætter:

"De værste eksempler er, at der fortsat er nogen, der tror, at de har optimeret deres salg ved blot at lægge produktbilleder på nettet. I elektronikbrachen ser vi nu gode eksempler på man også lægger videoer ud, så forbrugerne kan se, hvad apparaterne kan bruges til," lyder det fra Annette Falberg.

"Billedet med tekst er simpelthen dødt i dag, hvor der skal mere til," siger FDIH-direktøren.

Risikerer at sakke bagud

Annette Falberg forklarer med udgangspunkt i, at når kun 24 procent af forbrugerne impulskøber på nettet, er der store muligheder for forbedringer.

Kan blive hårdt for danske webbutikker

Og forbedringerne er bedre at indføre i dag end i morgen. 

Du kan læse mere om, hvordan du forbedrer dit salg på nettet her: Nemme tricks: Sådan booster du dit salg på nettet
 
"Danmark er ikke førende på nethandel, men vi ligger godt til, og vi har Europas største internetpenetration. Men der skal forbedringer til, ikke mindst set i lyset af presset fra udenlandske kæder, som konstant optimerer deres netbutikker."

Hun forklarer, at danske netbutikker med fordel kan gå mere systematisk til værks ved eksempelvis at analysere forbrugernes bevægelsesmønstre på sitet for at sikre et mersalg.

"Det skal dog være et relevant og diskret mersalg, som ikke forstyrrer kunderne på hjemmesiden," siger hun.

Glem de kulørte tilbud

Det sker med henvisning til, at man ikke bare skal lade pop up-vinduer dukke op i det uendelige og plastre sitet til med kulørte tilbud, så forbrugeren ikke kan finde det, de egentlig kom for.

"Når kunden eksempelvis køber en iPad, så er det jo relevant også at tilbyde tastatur, opladere og andre interessante ting. I modebranchen forstår de at style deres modeller med bukser, top og andet, som kunderne kan få en samlet rabat på," lyder eksemplerne fra FDIH-direktøren.

Og det er bare med at komme i gang med at tilbyde kunderne ekstra-produkter som en del af den gode kundeservice og mersalgs-strategi, da konkurrencen på e-handelsmarkedet er en global affære med mange store spillere.

"Fremover vil vi formentlig se færre mindre og flere store og nethandlere, der har stordriftsfordele ved indkøb, og som derfor vil kunne sælge endnu billigere end de mindre danske netbutikker. Og skal man op blandt de store, så kræver det, at man strammer sig an," lyder opsangen fra Annette Falberg.

Læs også:

Disse bommerter begår mange danske webbutikker

Nemme tricks: Sådan booster du dit salg på nettet

Sådan forbedrer du firmaets omdømme på nettet

Sikkerhed i din webshop: Sådan sikrer du dine data

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS