Her er SKI's svar på hård leverandør-kritik

SKI stiller urimelige krav til de tilbud, som it-leverandørerne skal komme med, lyder kritikken. Men hvad siger SKI til kritikken?

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er ikke let at få SKI i tale, når det kommer til at forholde dem kritik af SKI's håndtering af krav til prækvalificerede virksomheder, der skal deltage i udbud. 

"Mens udbudsprocessen er i gang, har jeg ikke mulighed for i pressen at drøfte udbudsdesignet," skriver Christian Lunding, udbudsdirektør hos SKI. 

Svaret kommer, efter at Computerworld har forsøgt, at få SKI i tale oven på en klumme skrevet af Kenny Munck, partner i it-firmaet Mentorix.

Den kan du læse her: SKI må simpelthen have fået en ordentlig SKI på.

Er det egentlig rimeligt? 

Heri kritiserer han blandt andet SKI for at stille helt urimelige krav i situdbudsdesign, som simpelthen, efter hans mening, er for omfattende.

"Er det egentligt rimeligt, at man forventer 930 siders tilbud på en aftale, som har en værdi på måske cirka to millioner kroner om året for en leverandør?" spørger Kenny Munck eksempelvis. 

Klummen tager særligt udgangspunkt i rammeaftale 2.18, der eksempelvis indbefatter delaftaler som Enterprise ressource planning (ERP), Digitale selvbetjeningsløsninger, Elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) og uddannelsesløsninger (E-Learning)-

Et forsigtigt estimat fra Kenny Munck er for eksempel, at SKI skal gennemlæse mellem 150.000 - 250.000 sider i regnarksformat, når leverandørerne, der skal levere it-løsninger til del offentlige sektor i de næste fire år, skal findes.

Du kan læse hele klummen her. 

SKI: Det er ikke så omfattende
Processen med at finde de endelige it-løsningsleverandører er i fuld gang, og der er stadig 92 virksomheder med i opløbet. 

Og fordi udbudsprocessen stadig er i gang, vil SKI altså ikke svare på den konkrete kritik, der har lydt fra blandt andre Kenny Munck.

Men SKI vil alligevel godt pointere, at det altså heller ikke er så meget, man skal læse.  

"Jeg kan dog godt sige, at udbudsdesignet ikke er så omfattende, som kronikøren beskriver," skriver Christian Lunding kortfattet i mailen. 

Dernæst henviser han til, at SKI svarer direkte på konkrete spørgsmål i forbindelse med udbudsprocessen.  

"Vi besvarer spørgsmål fra tilbudsgiverne direkte i forbindelse med udbuddet af 02.18 under spørgsmål-svar-fasen, hvor tilbudsgiverne stiller gode og opklarende spørgsmål til udbudsmaterialet med henblik på at afgive det bedst mulige tilbud," skriver han.

SKI har blandt andet selv gået i udbud med opgaven omkring at vurdere alle de indkomne udbud, hvilket du kan læse mere om her. 

Læs også: 
SKI må simpelthen have fået en ordentlig SKI på

Kunder i massevis vender ryggen til SKI

37 it-virksomheder fravalgt til stor milliardaftale

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S