Her er SKI's svar på hård leverandør-kritik

SKI stiller urimelige krav til de tilbud, som it-leverandørerne skal komme med, lyder kritikken. Men hvad siger SKI til kritikken?

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er ikke let at få SKI i tale, når det kommer til at forholde dem kritik af SKI's håndtering af krav til prækvalificerede virksomheder, der skal deltage i udbud. 

"Mens udbudsprocessen er i gang, har jeg ikke mulighed for i pressen at drøfte udbudsdesignet," skriver Christian Lunding, udbudsdirektør hos SKI. 

Svaret kommer, efter at Computerworld har forsøgt, at få SKI i tale oven på en klumme skrevet af Kenny Munck, partner i it-firmaet Mentorix.

Den kan du læse her: SKI må simpelthen have fået en ordentlig SKI på.

Er det egentlig rimeligt? 

Heri kritiserer han blandt andet SKI for at stille helt urimelige krav i situdbudsdesign, som simpelthen, efter hans mening, er for omfattende.

"Er det egentligt rimeligt, at man forventer 930 siders tilbud på en aftale, som har en værdi på måske cirka to millioner kroner om året for en leverandør?" spørger Kenny Munck eksempelvis. 

Klummen tager særligt udgangspunkt i rammeaftale 2.18, der eksempelvis indbefatter delaftaler som Enterprise ressource planning (ERP), Digitale selvbetjeningsløsninger, Elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) og uddannelsesløsninger (E-Learning)-

Et forsigtigt estimat fra Kenny Munck er for eksempel, at SKI skal gennemlæse mellem 150.000 - 250.000 sider i regnarksformat, når leverandørerne, der skal levere it-løsninger til del offentlige sektor i de næste fire år, skal findes.

Du kan læse hele klummen her. 

SKI: Det er ikke så omfattende
Processen med at finde de endelige it-løsningsleverandører er i fuld gang, og der er stadig 92 virksomheder med i opløbet. 

Og fordi udbudsprocessen stadig er i gang, vil SKI altså ikke svare på den konkrete kritik, der har lydt fra blandt andre Kenny Munck.

Men SKI vil alligevel godt pointere, at det altså heller ikke er så meget, man skal læse.  

"Jeg kan dog godt sige, at udbudsdesignet ikke er så omfattende, som kronikøren beskriver," skriver Christian Lunding kortfattet i mailen. 

Dernæst henviser han til, at SKI svarer direkte på konkrete spørgsmål i forbindelse med udbudsprocessen.  

"Vi besvarer spørgsmål fra tilbudsgiverne direkte i forbindelse med udbuddet af 02.18 under spørgsmål-svar-fasen, hvor tilbudsgiverne stiller gode og opklarende spørgsmål til udbudsmaterialet med henblik på at afgive det bedst mulige tilbud," skriver han.

SKI har blandt andet selv gået i udbud med opgaven omkring at vurdere alle de indkomne udbud, hvilket du kan læse mere om her. 

Læs også: 
SKI må simpelthen have fået en ordentlig SKI på

Kunder i massevis vender ryggen til SKI

37 it-virksomheder fravalgt til stor milliardaftale

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job