Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

IBM Danmarks gigantiske slankekur - hvad er læren?

ComputerViews: Tusindvis af stillinger i IBM Danmark er blevet nedlagt i de seneste år. Hvad sker der? Og kan vi gøre noget ved det?

ComputerViews: Konstant tilpasning. Konstant nedskæring.

Sådan lyder vejrudsigten for IBM Danmark, der forlængst har været nødsaget til at vinke farvel til gamle tider, hvor pengestrømmen var sikret og omkostningsniveauet tårnhøjt.

IBM Danmark har i de seneste mange år droslet markant ned, når det gælder antallet af danske ansatte. 3.700 færre ansatte er det blevet til.

Det svarer til omtrent en halvering af medarbejderstaben siden højdepunktet i 2005.

Prisen skal ned - hele tiden

Årsagerne er flere, men centralt står, at IBM's kunder i de seneste år generelt har haft stærk fokus på den pris, som de vil betale for produkterne, der i IBM's tilfælde primært er konsulentydelser, service og drift af it-systemer.

Det betyder selvsagt, at IBM Danmark er nødt til at trykke sine priser ned og være skarp på tilbuddene, hvis selskabet vil vinde ordrer og tjene penge.

Lave priser rammer i sagens natur indtjeningen, medmindre man kan få omkostningerne til at følge med ned.

Og det kan IBM Danmark et langt stykke hen ad vejen, da selskabet kan trække på IBM's globale produktionsapparat til at få løst en lang række ressource- og mandskabskrævende it-opgaver i lande, hvor de ansatte skal have langt mindre i løn end i Danmark.

Kæmpetab

IBM Danmark har på papiret været gennem en længere årrække med kæmpetab.

I perioden 2005-2011 tabte selskabet således i alt mere end 1,2 milliarder kroner - på papiret altså, for det har i stor udstrækning været massive afskrivninger på en række tidligere dispositioner, der har trukket ned, mens selve driften i hele træskolængder har givet penge.

Forretningen har med andre ord været i plus, men regnskabsmæssige manøvrer og afskrivninger har bragt bundlinien i rødt.

IBM Danmarks årsregnskab for 2012 var det første med sort bundlinie siden 2004 - året hvor direktør Lars Mikkelgaard-Jensen tiltrådte, hvilket altså igen ikke mindst skyldes afskrivningernes natur.

Omsætningen har til gengæld været støt faldende i flere år.

Alene i de seneste fire år er IBM Danmarks omsætning faldet fra 8,8 milliarder kroner i 2008 til syv milliarder kroner i 2012.

IBM's modvægt: Send opgaverne til udlandet

Normalt er flad eller faldende omsætning en ganske alvorlig trussel for en virksomhed, men for IBM Danmark tæller det som en modvægt, at selskabet i stadigt stigende omfang sender de danske opgaver til afdelinger i det billige udland.

Det gør, at den støt faldende omsætning i toplinien ikke i nær så højt omfang rammer indtjeningen på bundlinien ud fra en devise om, at priserne falder, men det gør omkostningerne også.

Problemet med en flad eller faldende toplinie er dog det oplagte, at man ikke kan blive ved med at omkostningsreducere og rationalisere sig ud af tingene.

På et tidspunkt skal der findes nye kilder, der igen kan få pengene til at strømme.

Antal ansatte styrtdykker

Konsekvensen ved denne tendens - hvor prispres sender opgaverne til billige lande - er, at det danske selskab skrumper på medarbejdersiden.

Udflytningen af opgaver er konsekvent, og det afspejler sig tydeligt i antallet af ansatte i det store selskab.

Alene i de seneste fire år har IBM Danmark således slanket organisationen med 1.500 stillinger fra 4.740 ansatte i 2008 til det senest opgivne tal på 3.231 ansatte i regnskabsåret 2012.

I 2005 - umiddelbart efter opkøb af DMdata og Mærsk Data - havde selskabet hele 6.900 ansatte i Danmark.

Hvordan bliver vi mere konkurrencedygtige?

Der er ingen tegn på, at denne udvikling vil stoppe.

Og det er heller ikke sandsynligt, at IBM er interesseret i at stoppe den, så længe det ikke rammer selskabets mulighed for at tjene penge - men endda gavner den.

For IBM gælder det imidlertid også, at selskabet i den grad får kam til sit hår i Danmark, hvor ikke mindst rivalerne NNIT og KMD er skarpe og har vind i sejlene.

Vi lever i en global verden, hvor opgaverne altid vil søge derhen, hvor markedet mener, at det er smartest at få dem udført, og hvor enhver virksomhed altid vil forsøge at udnytte egne fordele maksimalt til at øge indtjeningen.

For den danske it-branche er budskabet klart: Da vi ikke er billigst, er vi nødt til at være bedst.

Og det store spørgsmål må her være, om vi kan gøre os selv attraktive på bestemte, lukrative områder, hvor vi oplagt kan banke inderne og de øvrige prisbillige folk, der i dag løser mange danske it-opgaver.

Hvilke områder kan det være?

Læs også:

IBM fyrer danske ansatte

Har tabt 1,2 milliarder på seks år: Nu tjener IBM Danmark penge igen

Alarmklokker ringer: Her er IBM's store problem

IBM: Sådan kan Danmark skrue vildt op for innovationen

Overblik: Masser af danske [b]IBM-folk sendt hjem
[/b]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere