Derfor skal du passe på Microsofts Office-app til iPhone

Microsoft har lanceret sin Office-app til Apples iPhone, og det bør man som virksomhed være opmærksom på, hvis man vil undgå ekstraudgifter.

Artikel top billede

Microsofts lancering af en Office-app med Word, Excel og PowerPoint til Apples iPhone vakte en del opmærksomhed for et par uger siden.

Selvom rigtig mange har efterspurgt iOS-versioner af de kendte Microsoft-applikationer, var der dog efter lanceringen først og fremmest skuffelse at spore.

Forrester-rådgiver Tim Sheedy skriver i et blogindlæg, at Office-app'en er en af de ting, mange virksomheder har efterspurgt.

Han advarer dog også om, at man som virksomhed skal være klar over, hvad app'en indebærer. 

"... den licens-model, Microsoft har valgt, er en, der skal tilskynde, at man tager Office 365 i brug. Kun de brugere, der har en MS Office 365-licens, vil kunne aktivere app'en," skriver han. 

Dette var netop en af de ting, som mange iPhone-brugere skrev i deres anmeldelse af Office-app'en i Apples App Store.

For virksomheder rummer Microsofts app-setup også en potentiel udgift, skriver Tim Sheedy fra Forrester.

"Der er en stor risiko for, at du vil se medarbejdere selv aktivere licensen og betale via de traditionelle udgifts-kanaler. Og hvis den øverste ledelse gør det, er det svært for dem at sige nej til dem med lavere rangering."

Microsofts mål med Office til iPhone

Forrester har også et mere detaljeret råd om, hvad man skal holde øje med i forhold til de forskellige licens-typer, men tilbage står, at Microsoft har haft en klar plan med Office-app'en til iPhone: 

"Jeg tror, at Microsoft bruger efterspørgslen på Office til iOS til at drive skiftet til Office 365 - og at du formentlig vil komme til at mærke dette pres i din virksomhed."

"Hvis du i den nærmeste fremtid skal forny dine licenser med Microsoft, er dette måske ikke det store problem eller en ekstra omkostning, men hvis du for nylig har været igennem fornyelsen, er det måske ikke så simpelt," skriver Forrester.

Det siger anmeldelserne

Flere amerikanske tech-medier har testet Microsoft nye Office-app, der enndu ikke findes i den danske del af App Store. 

PC Magazine er mest positiv og giver løsningen karakteren fire og en halv ud af fem mulige. Mediet skriver blandt andet, at det er en rent designet og en relativt avanceret mobil kontorpakke.

"Microsofts Office Mobile til iPhone er hurtig og fungerer godt, men den er ikke så tiltalende som andre, mindre dyre, løsninger, der integrerer med flere apps og services."

Vores kolleger på det amerikanske Infoworld er noget mere barske i dommen og skriver, at Microsoft Office til iPhone er patetisk ringe.

"... men der, hvor Office Mobile virkelig kommer til kort, er i arbejdet med Office-dokumenter. Den kan åbne stort set alle Word-, Excel-, or PowerPoint-filer, men kan ofte ikke redigere dem."

"Med andre ord kan du ikke satse på, at Microsoft Office kan arbejde med Office-filer - der er ikke engang en mulighed for at gemme skrabede versioner af filer, der har et eller andet (aldrig forklaret) kompabilitets-problem. Det er det, der gør Office Mobile patetisk ringe," skriver Infoworld.

Hos Mashable er vurderingen, at Office Mobile til iPhone først og fremmest handler om at sikre, at eksisterende Office-kunder ikke skifter til en af konkurrenterne.

"Men det vil ikke vinde nye virksomheder med den nuværende oplevelse, da konkurrenterne slår Microsoft på funktionalitet."

"Husk dog alligevel på, at Office til iPhone er et 1.0 produkt, og nu hvor Microsoft er helt fordybet i touch-grænseflader, samarbejdsplatforme og skyen, er der masser af potentiale for forbedringer."

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Microsoft får på puklen for ny Offíce-app til iPhone

Microsoft klar med Office til iPhone: Se app'en her

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S