TDC: Sådan bliver teledækningen på Roskilde Festival

Roskilde Festival er en tabersag for teleselskaberne, som hvert år bukker under for massive datamængder i urinstøvet.

Artikel top billede

Når urinstøvet om godt en uge har lagt sig på Dyrskuepladsen i Roskilde, vil der igen i år blive klaget over, at det var svært at uploade koncertbilleder eller komme i kontakt med venner via mobiltelefonen.

For selv om de fire store teleselskaber ruller et rekordstort arsenal af antenner ud på marken, så kommer det aldrig til at mætte de omkring 130.000 deltageres massive behov for datanetværk.

"Man kan aldrig forvente en 100 procent performance i forhold til, hvad man oplever ude i nettet i almindelighed," siger Christian Juul Pagh, projektleder i TDC's radioafdeling.

Hans slag på tasken er, at et site (antenne) på Roskilde Festival afvikler cirka fem gange så meget trafik som på et almindelig besøgt site i resten af Danmark.

Dertil kommer de massive spidsbelastningsperioder omkring koncertstart og slut.

"Det er usandsynligt, at kunder ikke kan mærke en forskel i forhold til deres dagligdag. Det kan man lige så godt være ærlig omkring. Men man kan komme behovet så meget i møde som muligt, og det gør vi i år".

4G-løser ikke udfordringen

Fra 2011 til 2012 voksede datamængden under festivalen med 100 procent.

I år vil trafikken ifølge TDC's kalkuler vokse med 30 procent i forhold til sidste år. Sms- og almindelig taletrafik forventes stabil.

"Vi opfordrer faktisk generelt arrangører af den type store arrangementer til at opsætte WiFi. For uanset hvad man gør med mobilnettet, så vil du aldrig nogen sinde opleve en 100 procent performance."

TDC sætter fire sites op på festivalpladsen.

Ét af dem kommer til at udsende 4G-signaler men 4G bliver ikke til teleselskabernes Columbusæg.

"Jeg tror ikke, at 4G kommer til at gøre en forskel i år. Dertil er penetrationen af 4G-terminaler stadig for lav. Så det kommer ikke til at aflaste specielt meget. Men servicen er til rådighed," siger Christian Juul Pagh.

WiFi er en god buffer

En anden ting, der kan aflaste, er derimod WiFi, og for andet år i træk har Roskilde Festivalen introduceret Festivalnet.dk, hvor op mod 20.000 deltagere kan tilslutte sig WiFi-netværk for 35 kroner for en uges WiFi-forbrug. 

Er det ikke en direkte falliterklæring for teleselskabernes mobildækning, at festivalen selv stiller WiFi op?

"Nej det synes jeg ikke. Vi opfordrer faktisk generelt arrangører af den type store arrangementer til at opsætte WiFi. For uanset hvad man gør med mobilnettet, vil du aldrig nogen sinde opleve en 100 procent performance. Så du kan lige så godt bruge WiFi til at aflaste mobilnettet, så dem på mobilnettet får en så god oplevelse som muligt," siger Christian Juul Pagh.

Sådan opruster teleselskaberne på festivalen

Festivalen i Roskilde er før blevet kaldt en generalprøve på fremtiden.

For her kan teleselskaberne få en smagsprøve på, hvordan telebehovet bliver ude i dagligdagen.

"Hvis teleforbruget ude i hverdagen en dag kommer til at ligne mønstret fra Roskilde Festival, så vil der til den tid også være 4G og andre måder at aflaste nettet på."

"Men med den nuværende teknologi ville vi skulle sætte en mast op på hver gadehjørne for at imødekomme så meget trafik på så tæt et område for at afvikle uden problemer," siger Christian Juul Pagh.

Flere master over det hele

Problemet med den nuværende teknologi er, at mobilsignalerne kan komme til at forstyrre hinanden, og så er man lige vidt. 

De fire store teleselskaber i Danmark - TDC, Telia, Telenor og 3 - giver dog ikke op uden sværdslag i forsøget på at servicere sine kunder på festival.

TDC har traditionelt haft et ekstraordinært site i form af en mobilcontainer rullet ud på festivalområdet, men i år opgraderer selskabet til at have to mobilcontainere i området udover sine faste master, der alle er blevet opgraderet på kapaciteten.

Samtidig 'tvinger' telegiganten tale og sms ned på 2G-nettet, hvilket alt andet lige skal give bedre plads på 3G- og 4G-netværkene og ikke mindst sikre større stabilitet på taledækningen.

Telia står klar på festivalområdet med tre mobilsites og har siden sidste års festival oprettet tre permanente sites for at øge den samlede dækning.

Derudover skruer det svenske teleselskab op for kapaciteten på alle master i området.

Også Telenor opruster og står i lighed med sine konkurrenter klar med 4G.

Derudover har den norske telegigant tre ekstra permanente sites og et mobilsite mere på området i forhold til sidste år.

Endelig kører teleselskabet 3 også det tunge skyts i stilling, når selskabet går fra at have seks master og fire mobile mobilmaster i 2012 til i år at kunne byde på otte faste master og tre mobile master til sine kunder på festivalen.

Så når festivalen er slut 7. juli, kan man vist roligt sige, at Dyrskuepladsen i Roskilde er den bedst mobildækkede græsmark i kongeriget Danmark.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S