Fremtidens mobilnet rejser sig i Roskildes urinstøv

Alle teleselskaber opruster mobildækningen på årets Roskilde Festival. Selskaber anvender festivalen til at tage et smugkig på fremtiden med smartphones og mobil-data alle vegne.

Artikel top billede

Teleselskabet 3 har opstillet en ekstra mobilmast tæt på Roskilde-festivalens Orange Scene. Foto: Jens Dige/ROCKPHOTO. (Foto: Jens Dige)

Læs også:

Microsoft sender 200 folk til årets drukfest i Roskilde

"Hvor er du?"
 
Roskilde Festivals vel nok mest sendte sms-besked blev sidste år stærkt forsinket i flere tilfælde, da mobilnetværkene omkring dyrskuepladsen i Roskilde ikke kunne følge med trafikken fra titusindvis af smartphones i hænderne på over 100.000 festivalgængere.
 
Men i år skal det være anderledes på både 2G og 3G-netværkene, bedyrer alle de store teleselskaber. 

For når de mange festivalgæster bevæger sig rundt i koncert-rus og urinstøv på de grønne marker i Roskilde, skal manglende mobildækning helst ikke spolere festen.

Teleselskabernes kig i krystalkuglen

Trods kapacitets-oprustning fra alle teleselskaber på årets festival, vil nettet nok alligevel hoste lidt i ny og næ, når data-trafikken summer for voldsomt mellem de tusindvis af telte.

For at undgå denne slags udfald vil ske i, hvad man kunne kalde "den virkelige verden", bliver festivalen godt forberedt og derefter analyseret grundigt i teleselskaberne.

"Med fare for at lyde rørstrømsk, så lærer vi om fremtiden på festivalen. Dels kan vi få viden om, hvordan netværket opfører sig i ekstremt pressede situationer, dels handler det om at få et indblik i, hvordan mobilnetværket bliver brugt inden for en kort årrække," siger netværksplanlægger Ole Hauris Sørensen til Computerworld.

Han fortæller, at Telia har fordoblet sin kapacitet i år sammenlignet med 2010.
 
Selskabet har således bygget en fast mast mere syd for Roskilde Festival samtidig med, at Telia ruller to mobile mobilmaster ind på camping-området. 
 
"Vi skal have distribueret kapaciteten, så den er tættere på forbrugerne i mindre celler med dedikeret kapacitet. Det er faktisk ikke så anderledes på Roskilde Festival, end det er i mobilnetværket som helhed," siger netværksplanlægger Ole Hauris fra Telia.

Flere frekvenser og teknologier

Han fortæller, at Telia ganske givet vil nyde godt af, at selskabet efter festivalen analyserer på de mange festivalgæsters brugsmønstre. 
 
"Vi har mulighed for at afprøve nogle af de ting, som vi først skal udrulle på landsplan i stor stil om nogle år. Det giver alt andet lige en konkurrencefordel," forklarer Ole Hauris Sørensen. 
 
På årets festival vil Telia eksperimentere med både at få masterne tættere på brugerne i en såkaldt distribueret arkitektur med dedikerede celler.

Samtidig skal selskabets mobilmaster også jonglere med flere teknologier på både 2G- og 3G-netværkene, mens LTE-teknologien (4G) er blevet droppet i sidste øjeblik.  
 
"Der er flere måder at tilføre kapacitet på. Én ting er at få masterne tættere på brugerne, men vi skal også have flere frekvensbånd i luften, så vi kan servicere bedre i de fremtidige mobilnetværk," lyder det fra Ole Hauris Sørensen.

Læs også:

Microsoft sender 200 folk til årets drukfest i Roskilde 

Intelligente mobilmaster er fremtiden

Læs også:
Microsoft sender 200 folk til årets drukfest i Roskilde

Cisco har spået, at mobildatatrafikken vil være 26 gange større i 2015 sammenlignet med 2010.

Ole Hauris Sørensen vil dog ikke gætte på, hvornår Roskilde-eksperimenterne bliver til virkelighed ude hos Hr. og Fru Jensen hinsides festival-hegnet.
 
"Vi har lært over årene, at spådommene sjældent er præcise. Vi ved dog, at skalerbarhed bliver afgørende fremover, så vi er forberedte på stort set alle brugsscenarier, ligegyldigt om stigningen i datatrafik bliver med faktor 10, 20 eller mere," siger Telias netværksplanlægger. 

De kloge master

Med skalerbarhed på mobilnettet fremhæver Ole Hauris Sørensen, at teleselskaberne kan begrænse investeringerne, så de ikke over-investerer i teknologi, der alligevel ikke bliver brug for.

Samtidig skal de som data-kraftværker heller ikke bare sidde på hænderne og vente på, at udviklingen kommer.

For så er det for sent.
 
"Teleselskaberne kan skalere på mange forskellige måder i hele det mobile netværk. I min del af nettet kræver det indkøb af rette udstyr, der kan håndtere mange forskellige frekvensbånd og flere forskellige teknologier." siger Ole Hauris Sørensen.

"Men vi skal også have udstyr, der kan omkonfigurere, hvis efterspørgslen på eksempelvis 2G eller 4G-mobiltelefoni er større end forventet i et område," fortsætter han. 
 
Indtil videre er Telias udstyr til tildelinger af frekvensbånd i masterne delvist manuelt styret.

Selskabet er dog på vej med et netværk, der automatisk kan skifte mellem 2G-, 3G og 4G-netværk eller kombinere teknologierne i det mest optimale miks. 
 
"Tricket med skalerbarhed er jo altid at ramme den rigtige balance i efterspørgslen," lyder det fra netværksplanlæggeren.

Læs også:

Microsoft sender 200 folk til årets drukfest i Roskilde

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil