Hasta la vista: Derfor begraver Yahoo legendariske AltaVista

Søgemaskinen AltaVista er snart historie på det internet, som den selv var med til at kortlægge i sin storhedstid. Læs her historien om AltaVistas storhed og fald fra tinderne.

Artikel top billede

Som AltaVista så ud, da nedturen for alvor satte ind omkring årtusindeskiftet.

Hasta la vista, AltaVista. Og tak for alt. 

Den 8. juli trækker internetfirmaet Yahoo stikket til en af de største søgemaskiner fra 1990'erne, AltaVista, som i internettets barndom først leverede søgeresultater til Yahoo og senere konkurrerede mod netop Yahoo om nettets reklamekroner.

I 2003 røg AltaVista i hænderne på selvsamme Yahoo, da selskabet købte Overture, som kort forinden havde gaflet søgemaskinen for omkring en milliard kroner.

Tre år tidligere i 2000 blev AltaVista ellers vurderet til at være 20 gange mere værd.

Omkring samme tid i start-nullerne havde en anden søgemaskine ved navn Google dog allerede fået en fast plads i folks bevidsthed, og så var løbet egentlig kørt for både Yahoo og AltaVista, der aldrig nåede op på omgangshøjde med Googles søgemaskine.

Årsagen til, at Yahoo nu slukker for AltaVista, ligger i, at Yahoo søger at slanke sig selv på en lang række områder i omkostningsreduktionens navn - på samme måde, som også konkurrenten Google har sendt en lang række af services på gravpladsen igennem årene.

Få overblikket: Her er Googles gravplads for lukkede tjenester

Storhedstid i slut-90'erne

Men inden alt dette, og inden dotcom-boblen bristede omkring årtusindeskiftet, var AltaVista for mange indgangen til internettet, siden søgemaskinen så dagens lys i kraft af it-selskabets Digitals websatsninger sidst i 1995.

AltaVistas søgemaskine var fra starten en pæn succes med 300.000 søgninger på første dag, og et år senere håndterede søgemaskineriet knap 20 millioner forespørgsler om dagen.

Det tal var vokset til 80 millioner søgninger i 1997.

AltaVistas popularitet skyldtes i høj grad, at søgemaskine var udviklet til at pløje 1990'er-internettets trods alt begrænsede antal hjemmesider igennem ved hjælp af multitrådet crawler-teknologi, der søgte nettet igennem ofte, effektivt og fandt på denne måde flere hjemmesider, end folk troede, der fandtes på nettet.

Med Compaqs køb af AltaVista-selskabet Digital i 1998 skulle AltaVista så transformeres til en webportal og for alvor tage kampen op mod webportalerne fra især Yahoo, Lycos og Microsofts MSN Search.

I den kamp trak AltaVista imidlertid et meget kort strå.

Et næsten glemt site

Med Googles kometfart på søgescenen hjalp det ikke stort, at Yahoo siden 2010 har brugt sin egen søgemaskine til at skaffe søgeresultater til AltaVista-skallen, da det i dag er en næsten glemt service.

AltaVista ligger således i dag ifølge webanalyseselskabet Alexa på en 10.584.plads over hele internettets mest eftersøgte sites.

Til sammenligning ligger den tidligere konkurrent Google nummer to efter Facebook, mens et af Danmarks mest besøgte site, dr.dk, ligger på en 3.723. plads på verdensplan ifølge Alexa.

Med Yahoo-lukningen af AltaVista er nedturen total, og dermed følger den ellers legendariske søgemaskine i fodsporene på andre tidligere internet-koryfæer som browserne Mosaic og Netscape samt andre søgeportaler, som AltaVista konkurrerede mod for 10 til 15 år siden i sin storhedstid.

Bliv klogere:

Derfor er det er så svært, hvis ikke umuligt, for et teknologi-selskab at vende en nedtur.

Du kan også se billeder fra de seneste 20 års søgemaskiner her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S