Tusindvis af danske telekunder ramt af dagelangt nedbrud

Dårlige jordforhold forsinker hurtig reparation af et flænset fiberkabel, fortæller YouSee, der i øjeblikket har tusindvis af kunder, der står uden internet, tv og telefoni.

Artikel top billede

Et overgravet fiber-kabel ved Nivå i Nordsjælland er i øjeblikket skyld i, at godt 8.000 YouSee kunder nu på anden dag er uden internet, tv og telefon forbindelse.

"Vi har et TDC fiberkabel, der blev revet i stumper og stykker sent onsdag eftermiddag. Det skete i forbindelse med nedgravningen af et el-forsyningskabel. Her er vores fiber-kabel revet i stykker over en strækning på flere hundrede meter," fortæller Ib Konrad, der er pressechef ved YouSee.

Ifølge pressechefen har jordforholdene i området gjort det meget besværlig at reparere fiber-kablet, der er gravet ned i et moseområde.

Det har samtidig været svært for virksomheden at lokalisere, hvor problemet helt præcist var opstået.

Svært at reparere fiber i en mose

Forholdene i området er ifølge Ib Konrad den primære årsag til, at nedbruddet stadig fortsætter på anden dag.

"Fiberen ligget i to meters dybde, og grundvandsspejlet ligger i omkring 60 centimeters dybde. Så teknikerne har ikke kunne komme til at arbejde med kablet," siger Ib Konrad.

En anden årsag til den lange fejlretningstid skal findes i det detektivarbejde, der blev udført for overhovedet at finde frem til problemet.

"Da vi først modtog fejlmeldinger, havde vi en formodning om, at problemet eksisterede på en central i Hillerød. Så vi havde desværre problemer med at få lokaliseret problemet," fortæller pressechefen.

TDC's teknikere vil nu rette fejlen ved at etablere en midlertidig fiber-forbindelse ved at lade et fiber-kabel ligge oven på jorden.

Midlertidig forbindelse etableret ved hjælp af pølsevogn

Selvom internet og telefoni stadig ikke fungerer for kunderne, er det dog alligevel lykkedes YouSee at få skabt en midlertidig løsning til de kunder, der gerne vil se tv.

"I går [torsdag, red.] lykkedes det os at få etableret en midlertidig løsning i dele af området ved hjælp af en såkaldt pølsevogn, som er en lille trailer, vi kan trække ind i det berørte område," siger Ib Konrad og fortsætter:

"Pølsevognen har antenner og paraboler, der kan modtage omkring 12 tv-kanaler, og på den måde sende disse direkte videre ud til vores kunder, som en midlertidig løsning.

Nu kommer løsningen

Entreprenøren havde kontaktet TDC på forhånd

Ifølge pressechefen havde entreprenøren, der tilsyneladende har forsaget skaderne på fiber-kabelet, kontaktet TDC på forhånd for at forhøre sig om virksomhedens kabler i området.

Men lige nu handler det ikke om at pege fingre, mener Ib Konrad.

"Lige nu handler det om at få fejlen udbedret, så må vi bagefter finde ud af, om fiberen ikke var ordentlig dokumenteret, eller hvad der nu er tale om." siger han.

Hvornår kan kunderne forvente, at forbindelsen er etableret igen?

"Jeg fik besked klokken 11 om, at teknikerne var i gang med at reparere det sidste, så det burde være løst her til eftermiddag."

Virksomhedens kunder er berettiget til kompensation, hvis ikke virksomheden har løst problemet inden for 48 timer, oplyser pressechefen.

Læs også:

TDC: Derfor gik IP-nettet i sort i København

TDC-kunder lammet i et halvt døgn efter fiber-brud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job