Artikel top billede

Danske it-folk misforstår sociale medier - sådan kan du øge gevinsten

Danske virksomheder har en misforstået tilgang til de sociale medier. Men der kan være meget stor værdi at hente, hvis man bare gør det rigtigt.

Mange danske virksomheder har en helt forkert tilgang til de sociale medier, som de slet ikke tager alvorligt nok, selv om mere end seks ud af 10 virksomheder har projekter på de sociale medier kørende i en eller anden udstrækning.

Sådan lyder en af konklusionerne i den årlige udgave af it-rapporten "It i Praksis," som konsulenthuset Rambøll samt Dansk IT står bag.

Rapporten bygger på interview med 300 private og offentlige, store danske virksomheder.

Den viser, at langt størstedelen af de danske virksomheder, der anvender de sociale medier som platform, har anvendt samme metode til deres strategi.

De har nemlig først udvalgt et medie som eksempelvis LinkedIn eller Facebook. Og først derefter er de begyndt at overveje, hvad de skal anvende mediet til.

"Virksomhederne lader sig simpelthen styre af teknikken," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.

Først produkt - så platform

Der findes i dag et hav af sociale medier. Og ifølge Dansk IT's formand, Carsten Nørgaard, kan de noget forskelligt.

Derfor bør man begynde med at fastlægge opgaven, dens mål og formål. Og først dernæst bør man beslutte sig for, hvilket socialt medie der er det rigtige at anvende.

Det begynder i sagens natur med, at man forstår, hvor virksomhedens kunder er. Og hvad de bruger de sociale medier til.

"Man kan eksempelvis nedsætte en arbejdsgruppe, der via workshops og lignende får defineret, hvor og hvordan man vil gå ind og får udarbejdet forskellige scenarier," siger Carsten Nørgaard.

Dernæst kan man overveje at udvikle samarbejdet med virksomhedens marketing-afdeling og support-folk om de sociale medier, hvor det eksempelvis kan lade sig gøre at yde kunderne support.

"Brugernes modenhed på de sociale medier er stærkt voksende. Det gælder altså ikke længere om bare at 'være der.' Nu gælder det om at anvende de sociale medier som aktive værktøjer," siger han.

It-cheferne gider ikke

Lang vej til målet

Det ser imidlertid ud til, at der er et stykke vej, til det sker.

Ifølge Rambøll-rapprten mener hele 62 procent af de danske it-chefer nemlig, at de sociale medier kun har mindre betydning for virksomheden.

Kun godt hver 10. it-chef mener, at de sociale medier vil få stor betydning for både den interne videndeling og den kunde-rettede produktudvikling i fremtiden.

"Kun 11 procent anvender de sociale medier til afgørende forandringer. De bruges typisk til at øge kundedialogen, men vi mener, at de også kan bruges til meget andet," siger Ejvind Kolding.

Bred påvirkning

Han peger som eksempel på, at de sociale medier kan anvendes til at påvirke mange forskellige stakeholders til at have en holdning til både produkter, til brandet og til at påvirke den offentlige opinion om virksomheden.

Det kan ske ved eksempelvis at forholde sig aktivt til kritik, til at poste cool billeder af produkter eller ved systematisk at sende bestemte signaler om virksomheden via de sociale medier.

"IT i Praksis"-rapporten viser desuden, at de virksomheder, der får mest forretnings-værdi ud af deres it-investeringer, i meget stor udstrækning anvender sociale medier i forhold til de virksomheder, der får mindst ud af deres it-investeringer.

"Vi ser, at mange virksomheder i dag løsner op for deres medarbejder-politikker om de sociale medier. Det sker jo i takt med, at de sociale medier er blevet mere modne. Medarbejderne kan simpelthen sagtens selv se, hvor grænserne går," siger Carsten Nørgaard, formand for Dansk IT.

"Der er jo bunker af viden og bunker af lærdom at hente," siger han.

Læs også:

Nu skal du til at bruge disse smarte teknologier

Få dog afskaffet sløjd og håndgerning - lad os lære noget it

Glem gammeldags møder: Virtuel kontakt er langt bedre

Social media-ekspert: Sådan arbejder jeg på farten




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere


People Tech 2023: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

13. december 2023 | Læs mere