Danske it-folk misforstår sociale medier - sådan kan du øge gevinsten

Danske virksomheder har en misforstået tilgang til de sociale medier. Men der kan være meget stor værdi at hente, hvis man bare gør det rigtigt.

Mange danske virksomheder har en helt forkert tilgang til de sociale medier, som de slet ikke tager alvorligt nok, selv om mere end seks ud af 10 virksomheder har projekter på de sociale medier kørende i en eller anden udstrækning.

Sådan lyder en af konklusionerne i den årlige udgave af it-rapporten "It i Praksis," som konsulenthuset Rambøll samt Dansk IT står bag.

Rapporten bygger på interview med 300 private og offentlige, store danske virksomheder.

Den viser, at langt størstedelen af de danske virksomheder, der anvender de sociale medier som platform, har anvendt samme metode til deres strategi.

De har nemlig først udvalgt et medie som eksempelvis LinkedIn eller Facebook. Og først derefter er de begyndt at overveje, hvad de skal anvende mediet til.

"Virksomhederne lader sig simpelthen styre af teknikken," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.

Først produkt - så platform
Der findes i dag et hav af sociale medier. Og ifølge Dansk IT's formand, Carsten Nørgaard, kan de noget forskelligt.

Derfor bør man begynde med at fastlægge opgaven, dens mål og formål. Og først dernæst bør man beslutte sig for, hvilket socialt medie der er det rigtige at anvende.

Det begynder i sagens natur med, at man forstår, hvor virksomhedens kunder er. Og hvad de bruger de sociale medier til.

"Man kan eksempelvis nedsætte en arbejdsgruppe, der via workshops og lignende får defineret, hvor og hvordan man vil gå ind og får udarbejdet forskellige scenarier," siger Carsten Nørgaard.

Dernæst kan man overveje at udvikle samarbejdet med virksomhedens marketing-afdeling og support-folk om de sociale medier, hvor det eksempelvis kan lade sig gøre at yde kunderne support.

"Brugernes modenhed på de sociale medier er stærkt voksende. Det gælder altså ikke længere om bare at 'være der.' Nu gælder det om at anvende de sociale medier som aktive værktøjer," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


Dell Talk: Cybersikkerhed skal gentænkes for at kunne imødegå fremtidige avancerede cybertrusler

Danske virksomheder er nødt til at gentænke cybersikkerheden for at kunne imødegå fremtidige cybertrusler, som vi hele tiden gøres opmærksomme på. I denne talk får du et indspark i, hvordan du som virksomhed kan gentænke cybersikkerheden ud fra både et operationelt og sikkerhedsmæssigt perspektiv.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.