Guide: Sådan skaber du det mest effektive it-team

Findes den perfekte it-organisation, og hvordan ser den i givet fald ud? Danske CIO'er deler ud af deres erfaringer med at sætte det optimale hold og arbejde efter de optimale processer.

CIO'ens fornemste opgave er at skabe den optimale it-organisation med det rette miks af teknikere, folk med dybere forretningsforståelse og eksterne samarbejdspartnere.

Kun på den måde kan man selv blive en succes som CIO. Puslespillet er bare ikke altid så ligetil.

For findes der overhovedet en opskrift på den perfekte it-organisation? Muligvis ikke - og det er i hvert fald ikke en opskrift, man kan gå frem efter, som man går til opsætningen af en trådløs router.

Men der findes grundlæggende problemstillinger og strategiske overvejelser, som de fleste CIO'er må forholde sig til. Mestrer man håndteringen af disse, stiger sandsynligheden for, at man får skabt den optimale it-organisation - og dermed får succes som it-leder.

Danske CIO'ers erfaringer
Gennem interviews med danske it-chefer har Computerworld forsøgt at skildre nogle af de vigtigste overvejelser, man har som CIO.

Hvordan skaber man eksempelvis det optimale samspil mellem it-afdelingen og forretningen?

Hvor mange ressourcer skal bruges på klassiske driftsopgaver og på innovation/udvikling? Og i hvor høj giver det mening at anvende eksterne konsulenter og outsourcing af it-opgaver?

CIO-rollen i 2013 kræver ikke kun føling med teknologierne, men i høj grad også, at man formår at sætte det hold, der kan mestre udnyttelsen af it i et forretningsperspektiv.

Fire danske CIO'er deler på næste side ud af deres konkrete erfaringer med at skabe den optimale it-organisation i deres respektive virksomheder.

Det siger de danske CIO'er
De danske CIO'er, Computerworld har interviewet i de seneste uger, udtaler sig blandt andet om deres organisationer:

Lise Marcher, Aalborg Universitet:

"Jeg tænker selvfølgelig også meget i roller og har fra starten af etableret en business relationship manager-rolle for at være tæt på ledelseslaget og de beslutninger, der bliver taget inden for de forskellige områder, vi har."

Steen Mogensen, Nilfisk-Advance:

"Vores folk har ikke kun til ansvar at udføre de ønsker, der kommer fra forretningen - de har også en opgave i at udfordre, om det er rigtigt, og om det skal gøres på en anden måde. De skal også bringe nye idéer frem."

Kerny Ustrup, MT Højgaard:

"Lidt karikeret kan man sige, at det tidligere var sådan, at den, der råbte højest, fik tingene lavet først. Denne model har vi ændret ved at lade forretningen selv være den primære beslutningstager om, hvor it-investeringerne skal foretages og ressourcerne skal anvendes."

Steen Gustafsson, LB Forsikring:

"Selvfølgelig vil vi altid kigge på, om der er en businesscase på det enkelte projekt, men det er ikke det, der er det afgørende. Det er, om det giver værdi. Det er det styrende for alt, hvad vi foretager os i vores virksomhed."

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.