Kun på den måde kan man selv blive en succes som CIO. Puslespillet er bare ikke altid så ligetil.
For findes der overhovedet en opskrift på den perfekte it-organisation? Muligvis ikke - og det er i hvert fald ikke en opskrift, man kan gå frem efter, som man går til opsætningen af en trådløs router.
Men der findes grundlæggende problemstillinger og strategiske overvejelser, som de fleste CIO'er må forholde sig til. Mestrer man håndteringen af disse, stiger sandsynligheden for, at man får skabt den optimale it-organisation - og dermed får succes som it-leder.
Danske CIO'ers erfaringer
Gennem interviews med danske it-chefer har Computerworld forsøgt at skildre nogle af de vigtigste overvejelser, man har som CIO.
Hvordan skaber man eksempelvis det optimale samspil mellem it-afdelingen og forretningen?
Hvor mange ressourcer skal bruges på klassiske driftsopgaver og på innovation/udvikling? Og i hvor høj giver det mening at anvende eksterne konsulenter og outsourcing af it-opgaver?
CIO-rollen i 2013 kræver ikke kun føling med teknologierne, men i høj grad også, at man formår at sætte det hold, der kan mestre udnyttelsen af it i et forretningsperspektiv.
Fire danske CIO'er deler på næste side ud af deres konkrete erfaringer med at skabe den optimale it-organisation i deres respektive virksomheder.
Det siger de danske CIO'er
De danske CIO'er, Computerworld har interviewet i de seneste uger, udtaler sig blandt andet om deres organisationer:
Lise Marcher, Aalborg Universitet:
"Jeg tænker selvfølgelig også meget i roller og har fra starten af etableret en business relationship manager-rolle for at være tæt på ledelseslaget og de beslutninger, der bliver taget inden for de forskellige områder, vi har."
Steen Mogensen, Nilfisk-Advance:
"Vores folk har ikke kun til ansvar at udføre de ønsker, der kommer fra forretningen - de har også en opgave i at udfordre, om det er rigtigt, og om det skal gøres på en anden måde. De skal også bringe nye idéer frem."
Kerny Ustrup, MT Højgaard:
"Lidt karikeret kan man sige, at det tidligere var sådan, at den, der råbte højest, fik tingene lavet først. Denne model har vi ændret ved at lade forretningen selv være den primære beslutningstager om, hvor it-investeringerne skal foretages og ressourcerne skal anvendes."
Steen Gustafsson, LB Forsikring:
"Selvfølgelig vil vi altid kigge på, om der er en businesscase på det enkelte projekt, men det er ikke det, der er det afgørende. Det er, om det giver værdi. Det er det styrende for alt, hvad vi foretager os i vores virksomhed."
Artiklen fortsætter på næste side...