Microsoft vil betale kunder for at droppe deres iPhones

Flere skal købe smartphones med Windows Phone, mener Microsoft. Så nu vil selskabet betale kunder for at aflevere deres gamle iPhones.

Artikel top billede

(Foto: Peter Belanger)

Det er ikke nogen hemmelighed, at Microsoft gerne vil have fat i flere af de smartphone-kunder, der i dag sværger til iPhone- eller Android-produkterne. 

Et nyt tiltag fra Microsofts side er dog alligevel noget opsigtsvækkende.

Selskabet vil nemlig frem til den 3. november betale minimum 200 dollars - omkring 1.100 kroner - hvis man afleverer sin gamle iPhone i en Microsoft Store.

Betalingen sker i form af et gavekort til - ja, du gættede rigtigt - en Microsoft-butik.

"På udkig efter en opgradering af din telefon? Tjek de nye Windows Phones ud og find en, der er lige så unik, som du er," skriver Microsoft på sin hjemmeside.

Tiltaget gælder indtil videre kun i de amerikanske Microsoft-butikker (inklusive Canada og Puerto Rico), da selskabet endnu ikke har europæiske Microsoft-butikker (men dog har planer om det).

Hvad skal der ske med de gamle iPhones?

Det mest interessante er dog også, at Microsoft nu tager denne fremgangsmåde i brug for at vinde nye kunder.

For at modtage gavekortet skal man aflevere en "kun lettere brugt" iPhone 4s eller iPhone 5.

Det fremgår ikke, hvad Microsoft vil bruge de brugte iPhones til - men det er nok tvivlsomt, om de vil blive solgt side om side med Windows Phones i Microsoft-butikkerne.

Det er, som vores kolleger på amerikanske Computerworld skriver, kun et par uger siden, at Microsoft lancerede et lignende koncept, hvor kunder kan få 200 dollars til en Windows-tablet ved at indlevere deres gamle iPad.

Sådan klarer Windows Phone sig

Selv om salget af Windows-baserede tablets endnu ikke buldrer afsted, er det primært på smartphone-markedet, at Microsoft har en udfordring - ikke mindst fordi mange mener, at der på sigt kun vil være plads til to smartphone-platforme.

I den seneste opgørelse fra IDC kan man se, at smartphone-markedet fra andet kvartal 2012 til andet kvartal i år er vokset med 51 procent, når man ser på, hvor mange smartphones producenterne sender afsted mod butikkerne.

Androids aktuelle markedsandel er på 79,3 procent, og når iOS samtidig ligger på 13,2 procent, er 92,5 procent af markedet i dag ædt af de to platforme.

Tilbage er så 7,5 procent, som en stribe producenter kappes om - med Windows Phone som den største spiller med en markedsandel på 3,7 procent.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Dødskamp på smartphone-markedet: kun plads til to OS'er

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil