I 2009 kunne Microsoft åbne sin første butik i Scottsdale i Arizona. Det blev startskuddet til et netværk af butikker i USA. Nu vil Microsoft også åbne sine første butikker i Europa, skriver Financial Times.
Det ser ud til, at de første europæiske Microsoft-forretninger kommer i Storbritannien, hvor man allerede leder efter passende butikslokaler. Åbningen skal ske i 2013.
Den endelige afgørelse skal dog først træffes, når man har foretaget en ny vurdering af, hvordan de amerikanske butikker klarer sig, ifølge avisen. Microsoft har ikke selv ønsket at kommentere historien.
Microsoft følger den samme strategi som Apple, der også har brugt sine butikker både til at markedsføre sit brand og til at sælge sine produkter.
Forskellen er, at Microsoft også sælger produkter, der bliver fremstillet af andre selskaber, som telefoner fra Nokia og HTC med Windows Phone, samt pc'er og anden hardware.
Men nu har Microsoft også lanceret sine egne Surface tablet-pc'er med Windows, og senest er der rygter om, at Microsoft kommer med en ny billig set-top boks til næste år. Så giver det også mening at sælge produkterne i sine egne butikker.
Microsoft har både permanente butikker og såkaldte "pop-ups", som bliver åbnet midlertidigt for at sælge produkter i de mest travle perioder. I USA er der også adgang til gratis undervisning i butikkerne.
Foruden USA er der også åbnet Microsoft-butikker i Canada og Puerto Rico.
Den første Microsoft-butik blev åbnet samtidig med lanceringen af Windows 7, og Microsoft har også brugt forretningerne til at markedsføre Xbox som hjemmets centrale underholdnings-platform.
Google har ligeledes eksperimenteret med fysiske butikker, men her er der kun tale om såkaldte shop-in-shops, hvor man låner butiksflade i andre forretninger.