Denne model er en Archimedes A410. Foto: Wikipedia.

Her er teknologien der har overtaget hele verden

I dag er ARM-processoren en fast bestanddel af dit liv, fordi den sidder i næsten alle smarte mobiler og tablets. Men det er 26 år siden, ARM tog de første vaklende skridt ind i den store it-verden.

Det var en hjemmecomputer fra 1987, der banede vejen for den processor-arkitektur, der spiller en altdominerende rolle i de mobiltelefoner og tablets, som har revolutioneret gadget-verdenen.

I sommeren 1987 lancerede britiske Acorn Computer nemlig modellen Archimedes, der var baseret på en egenudviklet processor.

ARM er en RISC-mikroprocessorarkitektur (Reduced Instruction Set Computing), som er betegnelsen for en retning indenfor design af processorer, der opprioriterer hurtig, simpel hardware på bekostning af øget kompleksitet i software.

I dag er ARM-arkitekturen den mest anvendte 32-bit-arkitektur efter antal producerede enheder.

Læs også: 20 år med Intels Pentium: Legekammeraten du aldrig ser

Først i version 2
Den første ARM-processor kom i 1985, men det var først i generation to fra 1987, at ARM fik hovedrollen i processorverdenen under Archimedes-navnet. 

I praksis var Archimedes en efterfølger til selskabets tidligere computermodeller, med navnene BBC Micro og BBC Master.

Disse to modeller var baseret på en 8-bit MOS 6502-processor, der også var skelettet i Commodore VIC-20 og 64, Apple I og II og i konsoller som Atari 2600.

Acorn bibeholdt bagud-kompatibiliteten med de tidligere modeller via en 6502-emulator.

Archimedes kom i fire forskellige versioner. 

Modellerne A305 og A310, men henholdsvis 512 og 1024 kilobyte hukommelse, der var rettet mod hjemmebrugerne. 

A410 og A440 havde mulighed for harddisk og andre udvidelsesmuligheder, der gjorde dem attraktive for erhvervslivet.

Archimedes blev rimelig kendt i England, men interessen kom primært fra uddannelsessektoren. 

Læs også: De fedeste spilkonsoller gennem tiderne

Apples fremsyn
I 1990 udskilte Acorn sin ARM-udvikling i et nyt selskab, blandt andet på baggrund af Apples interesse for en energieffektiv arkitektur til transportable enheder.

I 90'erne var ARM blandt andet at finde i Apples Newton-PDA.

Apples fremsynethed er tydelig.

I dag, 26 år senere, er ARM-processoren fundamentet i langt hovedparten af vores smartphones og i tablets som Microsofts Surface RT

Men også i andre enheder som kameraer, GPS'er, spilkonsoller eller netværksudstyr har ARM vist sin betydning. 

Acorn har skiftet ejere flere gange, indtil selskabet i 2000 blev integreret i semiconductor-virksomheden Broadcom.

Læs også:
Derfor er pc'en stadig vores vigtigste arbejdsredskab

Ny strømbesparende Intel-processor skal give ARM tæsk



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .